sobota, 8 września 2018

JAK MOTYWOWAĆ UCZNIÓW DO NAUKI JĘZYKA OBCEGO? - 25 TRIKÓW


JAK MOTYWOWAĆ UCZNIÓW DO NAUKI JĘZYKA OBCEGO? 

 25 TRIKÓW



W trakcie Naszej pracy wielokrotnie zastanawiamy się nad motywowaniem Naszych uczniów. Sprawa nie jest prosta, gdyż istnieje wiele czynników, które wpływają na poziom motywacji wśród uczniów. Na szczęście istnieją różne sposoby, aby nauka języka obcego nie była tylko obligatoryjna.


Jak motywować uczniów do nauki języka angielskiego?
Jak motywować uczniów do nauki języka angielskiego?


Co to jest ta „motywacja”?



Motywacja to wewnętrzny proces, dzięki któremu zdobywamy określone cele. Mamy dwa rodzaje motywacji, a mianowicie integrującą (integrative motivation) oraz instrumentalną (instrumental motivation).

Motywacja integrująca skupia się na działaniu czyli na przykład chęci porozumienia się z obcokrajowcem, samorozwoju czy rozwijaniu zainteresowań. Natomiast motywacja instrumentalna opiera się na zdobyciu konkretnego celu, którym może być otrzymanie dobrej oceny, nagrody czy zdanie egzaminu.

Co wpływa na motywację?



Czynników jest wiele, więc wymienię jedynie te główne: chęć do nauki, nastawienie do uczenia się, obcowanie z danym językiem obcym, osobowość ucznia i nauczyciela, sposób prowadzenia zajęć, możliwości językowe, atmosfera w klasie, wiek ucznia, liczebność grupy, poziom zmęczenia, poziom ekscytacji, osobiste zainteresowania, pora dnia, pogoda, relacje panujące w grupie, samoocena, ambicja, życiowe plany oraz pochodzenie kulturowe i sytuacja rodzinna.

Jak motywować Naszych uczniów?


Po pierwsze, obserwujmy uczniów i rozmawiajmy z nimi. Dowiedzmy się jakie mają zainteresowania i jakie są ich „bolączki”. Zwracajmy uwagę na ich poziom zmęczenia oraz aurę pogodową. Stwórzmy odpowiednią atmosferę w klasie i budujmy silne i pozytywne relacje. Szanujmy siebie nawzajem. Bądźmy uważni i życzliwi.

Jak motywować uczniów do nauki języka angielskiego?
pixabay.com


A teraz przedstawię Wam kilka sprawdzonych punktów, które z pewnością wpływają na motywację uczniów:

  • reagujmy na każdą próbę wypowiedzenia się w języku obcym (słownie lub gestem),
  • stosujmy metody aktywizujące,
  • praca w parach lub w grupach,
  • wykorzystajmy metodę projektu,
  • przygotujmy dodatkowe karty pracy dla tzw. early finishers,
  • przemycajmy elementy kulturowe, ciekawostki z danego kraju, wykorzystujmy tzw. realia,
  • pozwólmy uczniom włączyć się w proces nauczania poprzez pozwolenie na wybór aktywności, technik wykonania zadania, itp.,
  • pozwólmy uczniom tworzyć własne materiały,
  • nie trzymajmy się kurczowo podręcznika,
  • modyfikujmy zajęcia,
  • przygotujmy awaryjne materiały dydaktyczne, które pozwolą rozładować stres / ciężką atmosferę,
  • bądźmy gotowi na zmianę scenariusza zajęć,
  • używajmy materiałów tradycyjnych i cyfrowych,
  • wykorzystujmy tablice multimedialne,
  • korzystajmy ze specjalnych programów i aplikacji,
  • używajmy gier językowych,
  • różnicujmy tempo lekcji,
  • wykorzystujmy ruch,
  • wdrażajmy nauczanie wielozmysłowe,
  • słoik rozmaitości - po zebraniu odpowiedniej ilości punktów za aktywność, grupa losuje zadanko ze słoika rozmaitości np. wybór piosenki, wybór tematu projektu, wybór filmu / bajki, wybór gry językowej itd.,
  • nie dajmy się zwariować i czasem odpuśćmy niektóre elementy lekcji,
  • na bieżąco kontrolujmy sytuację w klasie – triki na utrzymanie dyscypliny, więcej TU i TU,
  • zainteresowania uczniów mogą okazać się kluczowe,
  • wykorzystujmy dramę i scenki sytuacyjne,
  • bądźmy cierpliwi zwłaszcza podczas pracy nad nowym materiałem.


Co dodalibyście do tej listy?


Na temat motywacji przeczytacie również u Marzeny z bloga Easy Teaching Ideas :) KLIK




Jeśli chcesz być na bieżąco - zapraszam na fanpage na Facebooku: English Freak oraz profil  INSTAGRAMOWY.


Źródło grafik: produkcja własna



1 komentarz:

  1. Pytajmy, jak im się podobała lekcja, pozwólmy się ocenić, pytajmy, czego się z niej nauczyli. Humor: (maluchy) - lektor wciela się w złego wilka, czarownicę, łapie dzieci, które muszą odpowiedzieć na pytanie, wykonać zadanie. Umówmy się, jak nagradzamy ucznia, który zabłysnął wiedzą - maluchy: można potrzymać, pobawić się pluszakiem, ulubioną zabawką, starszyzna - można puścić ze smartfona swoją ulubioną muzykę (np. 1 min nagrania).

    OdpowiedzUsuń