PIERWSZY BLOGOWY KONKURS
Wchodzę na fanpage, a tam magiczne 3000 polubień zostało przekroczone – jestem Wam bardzo wdzięczna 🙂 Dziękuję za zaufanie, za wszystkie komentarze i polubienia. Dziękuję za to, że jesteście i polecacie innym. Dzięki Wam wiem, że to, co robię ma sens. Motywujecie mnie do dalszej pracy.
Z tej okazji organizuję konkurs, w którym do wygrania będą dwie książki:
Aby wziąć udział należy wpisać odpowiedź w komentarzu do tego posta. Regulamin przedstawię poniżej:
REGULAMIN KONKURSU
1. Konkurs trwa od dzisiaj, tj. 26 października do 10 listopada 2017 roku.
2. Organizatorem konkursu jestem ja, czyli Autorka bloga English Freak (https://www.englishfreak.pl/).
3. Wzięcie udziału w konkursie jest dobrowolne.
4. Tylko osoby pełnoletnie mogą brać udział w konkursie. Jeśli piszemy z konta „Unknown”, proszę o pozostawienie maila do kontaktu.
5. Fundatorem nagród jestem ja – Autorka bloga English Freak.
6. Konkurs prowadzony jest na stronie bloga, facebookowym i instagramowym fanpage.
7. Wyłonienie zwycięzcy odbędzie się poprzez wybranie najciekawszego komentarza nt.
„Jak urozmaicić zajęcia oparte na pracy z tekstem?”
8. Ogłoszenie wyników zostanie ogłoszone na blogu English Freak.
9. Wzięcie udziału w konkursie oznacza zapoznanie się z regulaminem konkursu oraz wyrażenie zgody na przekazanie danych osobowych Organizatorowi celem wysłania nagrody.
10. Nagrody wysyłane są tylko na terenie Polski.
Zapraszam do udziału 🙂
EDIT:
Bardzo dziękuję wszystkim za udział i Wasze komentarze. Pomysły są świetne, więc i wybór był ciężki. Po konsultacji z Kasią z bloga made by Kate dokonałam ostatecznego wyboru.
Nagroda powędruje do Pauliny S. – gratuluję i zapraszam do kontaktu celem ustalenia formy wysyłki 🙂
Ja swój tekst rozdzielam w chmurki następnie rozdaje je uczniom wraz z czystymi chmurkami, dodatkowo otrzymują słownik na parę i tłumaczą swoją chmurę (oczywiście w parach) na nasz ojczysty język, po skończonej pracy czytamy tekst w wersji ang i polskiej. Kolejnym punktem jest tworzenie własnych pytań do tych części tekstu, każda grupa przygotowuje swoje pytania i robimy mini konkurs na punkty, tzn. grupy zadają sobie wzajemnie pytania i odpowiadają, grupa która zdobędzie najwięcej pnk. zwycięża i otrzymuje nagrodę – coś słodkiego, plusiki, brak zadania domowego na kolejną lekcje itp, itd. Dzieci bardzo się angażują w to ćwiczenie i lubią pracować z czytankami, czasami rozciąga się to na dwie lekcje ale na prawdę warto. Interesujące czytanki czasami wieszamy na gazetce, którą można poczytać a uczniowie są dumni z owoców swojej pracy.
Zgadzam się, że niekiedy warto rozciągnąć coś w czasie, gdyż podczas takich zajęć uczniowie ćwiczą wszystkie cztery skille 🙂
Na początku pracy z tekstem, żeby skłonić uczniów do uważnego śledzenia tekstu, proszę ich o czytanie na głos z pewnym urozmaiceniem. Każdy uczeń wybiera w myślach swoje ulubione słowo i zamienia 10 słów z tekstu, bądź fragmentu tekstu na to swoje słowo. Inni śledzą tekst uważnie słuchając i starają się wyłapać podmienione słowa. W bardziej zaawansowanych grupach, każde wymyślone przez ucznia słowo jest inne. Czyli 10 dodatkowych słów, a reszta uczniów wyłapuje zarówno wymyślone słowa czytającego, a także te które tam były oryginalnie w tekście.
Tego nie znałam! Brzmi obiecująco 🙂
Jeśli ma się trochę czasu, to można przygotować tekst, który będziemy omawiać w trochę innej formie. Przepisać go, wydrukować i pociąć na kilka kawałków. Tak przygotowany tekst, rozwieszamy w różnych miejscach w klasie z napisaną obok literką alfabetu (tylko nie w odpowiedniej kolejności! 🙂 ). Na początku zajęć wprowadzamy dany temat, tak aby uczniowie wiedzieli z czym będą pracować. Następnie, dzielimy uczniów w pary. Każda z par ma za zadanie odnaleźć kawałki tekstu i ułożyć je w odpowiedniej kolejności. Później sprawdzamy kolejność kawałków rozmawiamy o tekście, następnie każda para losuje sobie jedną część tego tekstu i układa do niej pytania, a gdy uczniowie skończą będą musieli odpowiedzieć na pytania i odgadnąć który to fragment tekstu 🙂
Kolejna znakomita wariacja pracy z tekstem – ruch podczas zajęć ma kojący wpływ. Ponadto, czytając kilkakrotnie fragment możemy być niemal pewni, że słownictwo / wyrażenia z niego zostaną zapamiętane 🙂
Pracę z tekstem rozpoczynam od kilku wyrazów z niego:
1. Zapisuję je na tablicy i proszę o wyszukanie zdania z nimi.
2. Dopasowanie wyrazów do prostej definicji.
3. Budowanie krzyżówki tablicowej do tytułu tekstu, ze slownictwem z tekstu
4. Wykonanie ilustracji do tesktu: ilustracja do wybranego nowrgo wyrazu/zwrotu – każdy uczeń wykonuje 1 prosty rysunek na karteczce samoprzylepnej, zbierane są wszystkie, naklejone na tablicę i odtworzone slownictwo, najważniejsze punkty tekstu
5. Praca z tekstem z podmienionymi wyrazami: synonimem, antonimem – najlepiej nie za dlugie teksty
6. Praca z tekstem pociętym na kawałki- odtwarzanie tekstu + dodane 2 krótkie fragmenty dla utrudnienia zadania, z innego tekstu
7. Budowanie innego zakończenia.
8. Budowanie zdań z wybranych wyrazów: slowa te podaję np. The fifth in the fourth line, the tenth in the twentieth line …
9. Streszczenie ( prezentacja tekstu w 50 / 30 / 15 słowach )
10. Pisanie pytań szczegółowych – praca w parach, zbudowanie np. 10 szczegolowuch pytań dla innej pary.
Wspaniale! Bardzo często się słyszy, że praca z tekstem jest nudna i mało angażująca, a tak naprawdę mamy ogromny wpływ na to, jak zostanie ona odebrana przez uczniów.
Na początku zajęć można wyświetlić uczniom jakiś bardzo krótki filmik lub zdjęcie związane z tekstem, które naprowadziłoby ich na temat tekstu nad którym będą pracować. Poza tym, po przeczytaniu tekstu, zamiast wykonywać zadania przygotowane przez autora podręcznika, można podzielić uczniów na grupy i poprosić ich o przygotowanie TRUE/FALSE sentences lub pytań szczegółowych. Grupy następnie wymieniają się pytaniami, a która grupa odpowie pierwsza i poprawnie, otrzymuje plusy (lub inną nagrodę). Pozdrawiam!
Świetnie – uczniowie są zaangażowani przez cały czas 🙂 Zmiana formy ćwiczenia niekiedy działa cuda!