sobota, 7 lipca 2018

DYSLEKSJA NA JĘZYKU OBCYM

DYSLEKSJA NA JĘZYKU OBCYM


Dziś post inny niż zazwyczaj. Otóż dostałam kilka wiadomości z pytaniem o uczniów dyslektycznych. Stwierdziłam, iż spróbuję chociaż w małym stopniu pomóc poprzez przedstawienie przykładowych ćwiczeń, które mogą pomóc uczniom dyslektycznym.


Dysleksja na języku obcym
Dysleksja na języku obcym




Co to jest dysleksja?


Trudności w nauce czytania i pisania spowodowane zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych.


Uczniowie dyslektyczni często miewają problemy z obrazem graficznym, aspektem fonologicznym, nauką i zastosowaniem zasad gramatycznych. Ponadto, przyswajanie słownictwa bywa dla niektórych „orką na ugorze”. Mając powyższe na uwadze, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem stanowi dla nich wyzwanie.

Dysleksja na języku obcym
Dysleksja na języku obcym

Jak możemy im ułatwić naukę języka obcego?



Z pewnością łatwiej się uczy, gdy coś lubimy lub znajduje się w kręgu Naszych zainteresowań. Warto również przedstawić uczniom sposoby nauki np. mnemotechniki, narzędzia online czy aplikacje w telefonie. Ponadto, różnorodność ćwiczeń i odpowiedni dobór materiałów są kluczem do sukcesu. Czynności, które angażują wiele zmysłów, a przez to tworzą skojarzenia są świetnym rozwiązaniem nie tylko dla uczniów dyslektycznych. Pamiętajmy, że dyslektycy mogą mieć problem z koncentracją oraz motywacją do nauki. Utrwalanie i powtórki materiału nie mogą wiać nudą, więc stosujmy różne formy ćwiczeń, angażujmy zmysły, pozwólmy na kreatywne szaleństwo, włączmy ruch w proces nauczania.


Dysleksja na języku obcym
Dysleksja na języku obcym

W praktyce...


  • mapy myśli, o których krótko wspominałam TU i TU
  • kategoryzowanie lub sortowanie kart wyrazowych, 
  • przyporządkowywanie karty obrazkowej do wyrazowej, 
  • stymulacja wielozmysłowa, 
  • samodzielne tworzenie gier i pomocy dydaktycznych, 
  • prowadzenie słowniczków, 
  • fiszki, 
  • stosowanie metody „guided writing”, czyli pisanie pod kontrolą nauczyciela lub poprzez pracę w parach lub w grupach, 
  • modyfikowanie wzorcowych dialogów,
  • łączenie starego słownictwa z nowym, 
  • samodzielne odkrywanie zasad gramatycznych, 
  • nauka słownictwa w kontekście lub poprzez podanie synonimu / antonimu, 
  • stosowanie elementów dramy: scenki sytuacyjne, dialogi, 
  • pomoce wizualne,
  • preferowanie cichego czytania, 
  • pisanie po śladzie, na piasku, na plecach. 

Techniczny aspekt...


  • mniejsze porcje materiału, 
  • wydłużenie czasu na kartkówkach i sprawdzianach, 
  • nie wyrywajmy do natychmiastowej odpowiedzi, 
  • błąd orograficzny nie będący językowym nie jest liczony, 
  • unikanie czerwonego długopisu, 
  • nie pomniejszajmy tekstu czy kart pracy, 
  • w trakcie kartkówki nie zmuszajmy do przepisywania zadań z tablicy czy kartki z testem, 
  • podawajmy jasne polecenia, 
  • skupmy się na mocnych stronach ucznia,
  • stosowanie grafów i podkreśleń,
  • dużo empatii :)

Oczywiście najważniejsze jest dokładne zapoznanie się z opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zindywidualizowanie procesu nauczania zgodnie z wytycznymi, zainteresowaniami ucznia oraz jego mocnymi i słabszymi stronami. Każdy dyslektyk to osobna jednostka, dlatego też nie podejmowałam dokładnych analiz, a jedynie wypisałam wskazówki, które dla jednych będą pomocne, a dla innych nie. Grunt to przeprowadzenie dokładnego wywiadu.


Post nie jest artykułem naukowym zawiera jedynie wskazówki do pracy. Chętnie zapoznam się z Waszymi spostrzeżeniami, więc zachęcam do komentowania.



Jeśli chcesz być na bieżąco - zapraszam na fanpage na Facebooku: English Freak oraz profil  INSTAGRAMOWY.


Źródło grafik: pixabay.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz