USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH
Wykorzystanie obrazków w nauczaniu angielskiego
Czy warto wykorzystywać obrazki na lekcjach? – Warto! Obrazki są fantastyczną pomocą dydaktyczną, gdyż motywują do mówienia zarówno śmiałe, jak i nieśmiałe osoby. Mogą być wykorzystywane na różne sposoby w zależności od grupy wiekowej, jak i umiejętności uczniów. Dlatego też, gromadzenie obrazków w formie cyfrowej oraz tradycyjnej (najlepiej zalaminowanej) jest świetnym rozwiązaniem. Ponadto, zdjęcia mogą być wykorzystywane wielokrotnie 🙂
- opis obrazka (describing)
- porównanie obrazków (comparing): Jakie widzisz różnice? (Find differences…), Uzasadnij wybór obrazka lub / i jego odrzucenie (Choose one picture and say why…).
- odgadywanie, co jest na obrazku po odsłonięciu kolejnych elementów:
– kartka z dziurką (a card with a whole) lub wersja na tablicy interaktywnej z kółkiem lub kurtyną
- story cubes – tworzenie opowiadania lub zdań z wylosowanymi obrazkami
- tworzenie zdania z wylosowanymi dwoma obrazkami np. przy wdrażaniu struktury There is / are ….
car, garage There is a car in the garage.
- utrwalanie czasu Present Continuous: uczniowie mają obrazek na plecach, chodzą po klasie i pytają: Am I writing a letter?, Am I singing?
- utrwalenie czasu Past Continuous (pomysł Anny Popławskiej): pokazujemy uczniom zdjęcie z ważnym wydarzeniem np. karnym strzelonym przez Krychowiaka, festynem szkolnym, narodzinami Royal Baby itp. i pytamy: What were you doing when ….
- role-plays (wspomniany przez Annę Popławską): zamiast podawania uczniom tekstu z opisem sytuacji, rozdajemy obrazki, uczniowie wcielają się w role nie będąc ograniczani przez punkty z polecenia
![]() |
USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH |
- po zalaminowanych zdjęciach uczniowie mogą pisać mazakiem suchościeralnym i tworzyć mini-dialogi, memy lub utrwalać mowę zależną
- pocięte zdjęcie możemy użyć do podziału na grupy, dzięki czemu nie ma problemu z wykluczeniem osób, tworzeniem się grup wzajemnej adoracji: uczniowie losują po jednym elemencie, układają puzzle i przynależą do poszczególnej grupy z danym zdjęciem
- wprowadzenie do lekcji (introduction): Zgadnijcie o czym dziś będziemy rozmawiać?
- prezentacja słownictwa i wszelkiego rodzaje gry z wykorzystaniem kart obrazkowych
- drugi tryb warunkowy (second conditional): Co byś zrobił w tej sytuacji? Co byś zrobił, gdyś był/była osobą z obrazka?
![]() |
USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH |
- trzeci tryb warunkowy (third conditional): Gdyby nie …., to by…..
![]() |
USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH |
- picture dictation: w grupach młodszych nauczyciel opisuje wylosowany obrazek, a uczniowie rysują, w grupach starszych opisuje jeden z uczniów
![]() |
USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH |
- Jestem teraz w trakcie genialnego szkolenia pt.: „Grafika dla nauczycieli języków obcych” autorstwa Anny Popławskiej. Kurs uważam za fantastyczny nie tylko z uwagi na zawartość, ale również formę. Lekcje możemy oglądać w dowolnym czasie, gdyż wszystko jest zamieszczone na platformie. Ponadto, raz na tydzień jest webinarium, podczas którego można poznać pomysły innych. Dzięki szkoleniu dowiedziałam się, iż memy można w bardzo prosty sposób tworzyć w programach dostępnych online: memecenter, Gatm Meme Generator, Generator memy.pl lub Meme Creator.
Dlaczego wykorzystywać memy? – Z uwagi na fakt, iż są bardzo popularne wśród uczniów z różnych grup wiekowych. Co więcej, są świetnym przerywnikiem – zwłaszcza jeśli przerabiamy trudny i wymagający wielu drilli materiał lub gdy naszymi słuchaczami są mali uczniowie, których czas skupienia jest krótki.
Wszystkie obrazki pochodzą z Pixabay.
Skąd brać obrazki?
It is truly a nice and useful pieece off information. I'm happy that
you just shared this helpful info with us. Please stay us informed like this.
Thank you for sharing.
Thanks a lot! I hope you will be visiting my blog regularly 🙂
Ja jestem fanką wykorzystywania gazetek reklamowych ze sklepów, robię z nich fiszki do nauki słówek, memory i tworzenia prostych lub bardziej skomplikowanych historii, od najprostszych poszedł i kupił to i to, brakło mamie czegoś do określonego posiłku, nie wie czy mu starczy pieniędzy, jak płacić kartą, to tańsze, to z promocji, to zdrowe, to smaczne, jak często chodzisz na zakupy, co lubisz, czy masz kieszonkowe itd… Dodam, że uczę rosyjskiego, ale bardzo często tu zaglądam, bo sama książka zdecydowanie nie wystarcza, a ją lubię się bawić i wyzwalać spontaniczne reakcje . Pozdrawiam, Izabela S.
Bardzo się cieszę Izo, że informacje mogą wykorzystywać nie tylko angliści 🙂 Gazetki reklamowe są świetne, choć jeśli mamy liczną grupę, to czasami dziwnie patrzą jak się bierze niezły stosik 😉
Bardzo treściwy i praktyczny wpis, dzięki! Z opisanych przez Ciebie pomysłów bardzo lubię i często korzystam z ćwiczenia na Past Continuous (Where were you when…).
Moje kolejne ulubione zastosowanie zdjęć to ćwiczenie czasowników modalnych i spekulowanie nt tego co dzieje się na obrazku/co się stanie/co się stało. Poza tym, fajnie pracuje mi się z ilustracjami z gatunku "social commentary" i tutaj bardziej niż na konkretne struktury gramatyczne stawiam na kreatywne myślenie, konwersację i jestem gotowa na sporą dawkę spontanu 😉
Super, dzięki za przypomnienie – post pisałam na raty, a i tak umknęło mi parę rzeczy… Dziękuję jeszcze raz za kolejne sposoby wykorzystania obrazków 🙂
Wyczerpujące zestawienie, super pomysły do wykorzystania! Obrazki, zawierajace wiele szczegółów sa wciągające rownież w ćwiczeniach typu I SPY. Dobra zabawę fundują tez ćwiczenia typu thought/ speech bubbles, o ktorych wspomniałaś.
Tak myślałam, że o czymś zapomniałam 😉 Oczywiście obrazki typu "I spy" dają nam dużo mozliwości. Chyba po jakimś czasie zedytuję post i dodam wasze pomysły, gdyż nie wszyscy zagladają do komentarzy.