englishfreak.pl
english freak

Blog o nauczaniu języków obcych | Teaching aids | Pomoce dydaktyczne | Pomysły na zajęcia

  • STRONA GŁÓWNA
  • BLOG
  • O MNIE
  • KONTAKT
  • WSPÓŁPRACA
  • Polityka prywatności
24 sierpnia 2017

CO TO JEST METODA PROJEKTU?

Metoda projektu – co to tak naprawdę jest? W nauczaniu pragniemy rozwijać w Naszych uczniach pewne umiejętności, jak na przykład: planowanie, poszukiwanie informacji, organizowanie, praca w zespole czy rozwiązywanie problemów. Poprzez konkretne zadania kształtujemy w nich odpowiednie postawy. To właśnie metoda projektu pozwala Nam na pracę ucznia nad samym sobą. Jak ugryźć pracę tą metodą na zajęciach języka obcego i nie tylko?

metoda projektu edukacyjnego

Cechy dobrego projektu

Zacznijmy właśnie od nich, gdyż uzmysłowią Nam jaką wartość ma metoda projektu.
  • pogłębianie szkolnej edukacji z powiązaniem z podstawą programową,
  • działalność praktyczna,
  • zdobywanie wiedzy i umiejętności,
  • włączeniu uczniów w proces pracy poprzez ustalenie celi,
  • podział obowiązków,
  • dokładny plan pracy: tytuł, cele, terminarz, formy i metody pracy, kryteria oceny, sposób przedstawienia efektów,
  • praca zarówno zespołowa, jak i indywidualna,
  • CLIL – łączenie treści edukacyjnych z różnych przedmiotów,
  • część zadań może zostać zrealizowana poza murami szkoły.
metoda projektu na lekcjach
Metoda projektu w edukacji

Jakie umiejętności kształtujemy?

  1. Komunikacja
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  2. Odpowiedzialność za podjęte zadanie
  3. Wyszukiwanie informacji 
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  4. Decydowanie
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  5. Myślenie twórcze
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  6. Samodzielne uczenie się
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  7. Współpraca z innymi uczniami
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  8. Poszukiwanie rozwiązań problemów
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  9. Planowanie i organizowanie
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  10. Ocena pracy
  11. Prezentacja efektów końcowych.
Czy takie listy nie są przekonujące i zachęcające do wypróbowania tej metody? – dla mnie osobiście bardzo. Większość z tych umiejętności jest potrzebna zarówno w życiu szkolnym, jak i później, gdy już podejmujemy się pracy zawodowej oraz decydujemy się na założenie rodziny.
Styczność właśnie z tą metodą miałam dzięki pracy w gimnazjum. Jeśli zadania zostaną odpowiednio rozdzielono pracują dosłownie wszyscy: od uczniów tzw. „piątkowych”, po leniuszki lub nieśmiałe osóbki. Najważniejsza jest dobra atmosfera współpracy, służenie radą i pomocą, bycie partnerem w działaniach, mentorem, czasami negocjatorem. Zasady pracy powinny być jasne dla wszystkich.

Przygotowanie do pracy

Wspólnie z uczniami rozmawiamy na temat celowości projektu: kto będzie odbiorcą, kto i jak z niego skorzysta, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne zadania, jakie będą rezultaty, z jakimi problemami możemy się spotkać, kto może Nam pomóc, czy poniesiemy jakieś koszta itp.
Dobrze jest. gdy uczniowie sami podzielą się na grupy lub pary. Wezmą udział w ustalaniu grafiku, przydziału czynności zgodnego z ich możliwościami i zainteresowaniami.

metoda projektu na lekcjach
metoda projektu na lekcjach
Zanim przejdziemy do ustalania i negocjacji, jasno wyodrębnijmy zasady komunikacji. Zwróćmy uwagę na fakt, iż możemy się nie zgadzać i przedyskutować zagadnienie, ale musi odbywać się to w kulturalnej atmosferze. Zaznaczmy, że warto jest prosić o pomoc w sytuacji stresowej lub w problemach technicznych, wspierać się wzajemnie i doceniać wszelkie sukcesy.

Planowanie

 
W tej fazie projektu ustalamy tematykę, tytuł, harmonogram zadań (kto?, kiedy?), przyporządkowanie zadań (kto?, co?), cele i sposoby ich realizacji, źródła informacji i sposoby ich wyszukiwania, sposób dokumentacji, terminy konsultacji (minisprawozdań), sposób prezentacji efektów końcowych (jak?, gdzie?, kiedy?) oraz kryteria oceny projektu.
Ta część wydaje się być najtrudniejsza, ale mając wszystkie ustalenie pozostałe dwie już nie są tak przytłaczające.

Działanie

Nauczyciel doradza i obserwuje. W razie potrzeby interweniuje. Prowadzi konsultacje, na bieżąco monitoruje i rozmawia z uczniami. Modyfikuje cele lub sposoby ich realizacji.
Sprawdza czy zadania z karty ucznia / zespołu są realizowane.

Prezentacja i ocena

Nauczyciel może pomagać w tej fazie, głównie pod względem technicznym i doradzeniu w kontaktach np. z mediami. Uczniowie biorą odpowiedzialność za prezentację, która może przyjąć przeróżną formę:
  1. Gazeta
  2. Ulotka
  3. Album
  4. Kronika
  5. Prezentacja multimedialna
  6. Film
  7. Reklama
  8. Parodia filmu / serialu
  9. Przedstawienie / inscenizacja / scenki sytuacyjne
  10. Plakat lub inna forma plastyczna / techniczna
  11. Happening
  12. Wystawa
  13. Książka
  14. Komiks
  15. Konferencja
  16. Reportaż
  17. Wiadomości a’la CNN lub BBC
  18. Wywiady z gwiazdami
  19. Dzień Języków Obcych, dzień czegokolwiek 😉
  20. Dokument historyczny, przyrodniczy itp.
  21. E-Twinning
  22. Projekty międzynarodowe z ramienia Erasmusa, miast partnerskich, wymiana pocztówek itd.
  23. Prowadzenie bloga.
  24. I pewnie jeszcze wiele wiele innych…
Ta lista to tylko część, bo możliwości jest wiele. Uczniowie również podsuwają niesamowite pomysły, więc ROZMAWIAJMY i SŁUCHAJMY ICH!
Po zakończeniu projektu warto jest omówić napotkane problemy i ich rozwiązywanie, porozmawiać o odczuciach / wrażeniach. Być może metoda spodoba się na tyle, że decyzja o następnym projekcie to tylko kwestia czasu.
Pamiętajmy, że projekty nie muszą być długoterminowe – mogą trwać tydzień czy dwa.

Przykładowa karta projektu

metoda projektu edukacyjnego karta projektu
Karta projektu str 1
W pliku znajdziecie kartę projektu w Wordzie – możecie ją dowolnie edytować. Będę wdzięczna za linkowanie do tego postu 🙂
Click me to download


Czy macie doświadczenia pracy metodą projektu?
Jakie tematy realizowaliście w ramach projektu?






Chcesz być na bieżąco? – odwiedź fanpage bloga na Facebooku: English Freak oraz profil na INSTAGRAMIE.

Nawigacja wpisu

5 BACK TO SCHOOL GAMES, CZYLI 5 GIER NA ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO (PRINTABLE)
FIDGET SPINNERS IN TEACHING – GAMES AND ACTIVITIES

13 comments

  • online
    8 marca 2018

    Projekt składa się z wielu etapów i to jest w tym najlepsze 🙂

    Reply
    • Ilona
      9 marca 2018

      Dokładnie, więc bez dobrego planowania oraz kooperacji nie obędzie się 🙂 Ten fakt to jedna z głównych zalet projektu, gdyż te umiejętności przydają się w pracy i generalnie w tzw. dorosłym życiu 🙂

      Reply
  • czerwona filiżanka
    30 sierpnia 2017

    świetny projetk

    Reply
    • Ilona
      1 września 2017

      Dziękuję 🙂

      Reply
  • Alicja
    28 sierpnia 2017

    Super wpis- zamierzam wykorzystać tę metodę w tym roku do pracy z trudną młodzieżą.

    Reply
    • Ilona
      1 września 2017

      Wspaniale – mam nadzieję, że młodzież łyknie haczyk i współpraca będzie naprawdę owocna!

      Reply
  • wmarzenaw
    28 sierpnia 2017

    Przydatny, konkretny post. Dziękuję.

    Reply
    • Ilona
      28 sierpnia 2017

      Cieszę się, że spełnia swoją funkcję 🙂 Dziękuję!

      Reply
  • Anonimowy
    25 sierpnia 2017

    THANKS A MILLION:)

    Reply
    • Ilona
      27 sierpnia 2017

      You're welcome 🙂

      Reply
  • Marysia Bursche
    25 sierpnia 2017

    Super! Bardzo fajnie opracowany wpis. Myślę, że taki must-read dla nauczycieli uczących starsze dzieci 🙂

    Reply
    • Ilona
      27 sierpnia 2017

      Dziękuję 🙂 Zgadzam się, ale w sumie z maluszkami też robimy projekty np. przygotowanie występu na Dzień Mamy czy Babci i Dziadka – generalnie prawie wszystko możemy podpiąć pod projekt, jeśli tylko dobrze obierzemy cel, mamy harmonogram, monitorujemy postępy i chwalimy się efektami 😉

      Reply
    • Marysia Bursche
      29 sierpnia 2017

      True:)

      Reply

Share your thoughts Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

English Freak w sieci

  • Bloglovin
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco i otrzymywać dodatkowe materiały, to zapisz się na newsletter.

Możesz wypisać się kiedy chcesz. Na blogu znajduje się polityka prywatności.


Dziękuję!

Udało się - jesteśmy w kontakcie :)


.

Cześć! Miło mi, że tu jesteś!

Jestem Ilona i chciałabym się z Tobą podzielić moją pasją do nauczania języka angielskiego 🙂

Pomysły na zajęcia i materiały własnej produkcji  znajdujące się na blogu pomogą Ci w planowaniu zajęć.

Ostatnie wpisy

  • Story Cards – let’s talk
  • Present Tenses – Finish the Sentences
  • Speaking cards – speaking exams
  • Roll a story, czyli rolowane opowieści
  • One-minute talk w drugiej odsłonie

Kategorie

Archiwum wpisów

Tagi

  • bingo
  • board game
  • cards
  • christmas
  • czasy gramatyczne
  • dodruku
  • do druku / printable
  • domino
  • Easter
  • egzamin maturalny
  • elementary
  • flashcards
  • food
  • game
  • games
  • gra
  • gramatyka / grammar
  • gra memory / memory game
  • gra planszowa
  • high5
  • ideas
  • irregular verbs
  • jedzenie
  • karty konwersacyjne
  • karty obrazkowe
  • karty wyrazowe
  • powtórka
  • printable
  • puzzle
  • puzzles
  • recenzja
  • review
  • revision
  • speaking
  • speaking / mówienie
  • speaking cards
  • słownictwo
  • słownictwo / vocabulary
  • valentine's day
  • vocabulary
  • walentynki
  • word cards
  • worksheet
  • worksheets
  • writing
  • Elara by LyraThemes
  • Made by LyraThemes.com