Metoda projektu – co to tak naprawdę jest? W nauczaniu pragniemy rozwijać w Naszych uczniach pewne umiejętności, jak na przykład: planowanie, poszukiwanie informacji, organizowanie, praca w zespole czy rozwiązywanie problemów. Poprzez konkretne zadania kształtujemy w nich odpowiednie postawy. To właśnie metoda projektu pozwala Nam na pracę ucznia nad samym sobą. Jak ugryźć pracę tą metodą na zajęciach języka obcego i nie tylko?
Cechy dobrego projektu
Zacznijmy właśnie od nich, gdyż uzmysłowią Nam jaką wartość ma metoda projektu.
- pogłębianie szkolnej edukacji z powiązaniem z podstawą programową,
- działalność praktyczna,
- zdobywanie wiedzy i umiejętności,
- włączeniu uczniów w proces pracy poprzez ustalenie celi,
- podział obowiązków,
- dokładny plan pracy: tytuł, cele, terminarz, formy i metody pracy, kryteria oceny, sposób przedstawienia efektów,
- praca zarówno zespołowa, jak i indywidualna,
- CLIL – łączenie treści edukacyjnych z różnych przedmiotów,
- część zadań może zostać zrealizowana poza murami szkoły.
Metoda projektu w edukacji |
Jakie umiejętności kształtujemy?
- Komunikacja
metoda projektu na lekcjach - Odpowiedzialność za podjęte zadanie
- Wyszukiwanie informacji
metoda projektu na lekcjach - Decydowanie
metoda projektu na lekcjach - Myślenie twórcze
metoda projektu na lekcjach - Samodzielne uczenie się
metoda projektu na lekcjach - Współpraca z innymi uczniami
metoda projektu na lekcjach - Poszukiwanie rozwiązań problemów
metoda projektu na lekcjach - Planowanie i organizowanie
metoda projektu na lekcjach - Ocena pracy
- Prezentacja efektów końcowych.
Czy takie listy nie są przekonujące i zachęcające do wypróbowania tej metody? – dla mnie osobiście bardzo. Większość z tych umiejętności jest potrzebna zarówno w życiu szkolnym, jak i później, gdy już podejmujemy się pracy zawodowej oraz decydujemy się na założenie rodziny.
Styczność właśnie z tą metodą miałam dzięki pracy w gimnazjum. Jeśli zadania zostaną odpowiednio rozdzielono pracują dosłownie wszyscy: od uczniów tzw. „piątkowych”, po leniuszki lub nieśmiałe osóbki. Najważniejsza jest dobra atmosfera współpracy, służenie radą i pomocą, bycie partnerem w działaniach, mentorem, czasami negocjatorem. Zasady pracy powinny być jasne dla wszystkich.
Przygotowanie do pracy
Wspólnie z uczniami rozmawiamy na temat celowości projektu: kto będzie odbiorcą, kto i jak z niego skorzysta, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne zadania, jakie będą rezultaty, z jakimi problemami możemy się spotkać, kto może Nam pomóc, czy poniesiemy jakieś koszta itp.
Dobrze jest. gdy uczniowie sami podzielą się na grupy lub pary. Wezmą udział w ustalaniu grafiku, przydziału czynności zgodnego z ich możliwościami i zainteresowaniami.
metoda projektu na lekcjach |
Zanim przejdziemy do ustalania i negocjacji, jasno wyodrębnijmy zasady komunikacji. Zwróćmy uwagę na fakt, iż możemy się nie zgadzać i przedyskutować zagadnienie, ale musi odbywać się to w kulturalnej atmosferze. Zaznaczmy, że warto jest prosić o pomoc w sytuacji stresowej lub w problemach technicznych, wspierać się wzajemnie i doceniać wszelkie sukcesy.
Planowanie
W tej fazie projektu ustalamy tematykę, tytuł, harmonogram zadań (kto?, kiedy?), przyporządkowanie zadań (kto?, co?), cele i sposoby ich realizacji, źródła informacji i sposoby ich wyszukiwania, sposób dokumentacji, terminy konsultacji (minisprawozdań), sposób prezentacji efektów końcowych (jak?, gdzie?, kiedy?) oraz kryteria oceny projektu.
Ta część wydaje się być najtrudniejsza, ale mając wszystkie ustalenie pozostałe dwie już nie są tak przytłaczające.
Działanie
Nauczyciel doradza i obserwuje. W razie potrzeby interweniuje. Prowadzi konsultacje, na bieżąco monitoruje i rozmawia z uczniami. Modyfikuje cele lub sposoby ich realizacji.
Sprawdza czy zadania z karty ucznia / zespołu są realizowane.
Prezentacja i ocena
Nauczyciel może pomagać w tej fazie, głównie pod względem technicznym i doradzeniu w kontaktach np. z mediami. Uczniowie biorą odpowiedzialność za prezentację, która może przyjąć przeróżną formę:
- Gazeta
- Ulotka
- Album
- Kronika
- Prezentacja multimedialna
- Film
- Reklama
- Parodia filmu / serialu
- Przedstawienie / inscenizacja / scenki sytuacyjne
- Plakat lub inna forma plastyczna / techniczna
- Happening
- Wystawa
- Książka
- Komiks
- Konferencja
- Reportaż
- Wiadomości a’la CNN lub BBC
- Wywiady z gwiazdami
- Dzień Języków Obcych, dzień czegokolwiek 😉
- Dokument historyczny, przyrodniczy itp.
- E-Twinning
- Projekty międzynarodowe z ramienia Erasmusa, miast partnerskich, wymiana pocztówek itd.
- Prowadzenie bloga.
- I pewnie jeszcze wiele wiele innych…
Ta lista to tylko część, bo możliwości jest wiele. Uczniowie również podsuwają niesamowite pomysły, więc ROZMAWIAJMY i SŁUCHAJMY ICH!
Po zakończeniu projektu warto jest omówić napotkane problemy i ich rozwiązywanie, porozmawiać o odczuciach / wrażeniach. Być może metoda spodoba się na tyle, że decyzja o następnym projekcie to tylko kwestia czasu.
Pamiętajmy, że projekty nie muszą być długoterminowe – mogą trwać tydzień czy dwa.
Przykładowa karta projektu
Karta projektu str 1 |
W pliku znajdziecie kartę projektu w Wordzie – możecie ją dowolnie edytować. Będę wdzięczna za linkowanie do tego postu 🙂
Click me to download |
Czy macie doświadczenia pracy metodą projektu?
Jakie tematy realizowaliście w ramach projektu?
Chcesz być na bieżąco? – odwiedź fanpage bloga na Facebooku: English Freak oraz profil na INSTAGRAMIE.
Projekt składa się z wielu etapów i to jest w tym najlepsze 🙂
Dokładnie, więc bez dobrego planowania oraz kooperacji nie obędzie się 🙂 Ten fakt to jedna z głównych zalet projektu, gdyż te umiejętności przydają się w pracy i generalnie w tzw. dorosłym życiu 🙂
świetny projetk
Dziękuję 🙂
Super wpis- zamierzam wykorzystać tę metodę w tym roku do pracy z trudną młodzieżą.
Wspaniale – mam nadzieję, że młodzież łyknie haczyk i współpraca będzie naprawdę owocna!
Przydatny, konkretny post. Dziękuję.
Cieszę się, że spełnia swoją funkcję 🙂 Dziękuję!
THANKS A MILLION:)
You're welcome 🙂
Super! Bardzo fajnie opracowany wpis. Myślę, że taki must-read dla nauczycieli uczących starsze dzieci 🙂
Dziękuję 🙂 Zgadzam się, ale w sumie z maluszkami też robimy projekty np. przygotowanie występu na Dzień Mamy czy Babci i Dziadka – generalnie prawie wszystko możemy podpiąć pod projekt, jeśli tylko dobrze obierzemy cel, mamy harmonogram, monitorujemy postępy i chwalimy się efektami 😉
True:)