10 zasad nauczania zdalnego to wpis, w którym zebrałam podstawowe wskazówki dla nauczycieli dotyczące prowadzenia zajęć online.
Nauczanie zdalne spadło na Nas jak grom z jasnego nieba… Większość z nauczycieli nigdy wcześniej nie miała styczności z prowadzeniem lekcji online. Oczywiście każdy posługiwał się elementami TIK, które jest jedynie elementem nauczania zdalnego.
Oprócz znajomości stron edukacyjnych musieliśmy przejść przyspieszony kurs obsługi platform do prowadzenia zajęć online, zapoznać się z nowymi narzędziami oraz przestawić się z nauczania tradycyjnego na zdalne, gdzie obowiązują trochę inne zasady funkcjonowania. Co więcej, grupa grupie nie jest równa. Dlatego też, warto jest przerowadzić „testy” i dostosować sposób realizacji zajęć do konkretnej grupy.
Być może moje zestawienie porad komuś pomoże, więc zacznijmy wyliczankę.
10 zasad nauczania zdalnego
- Wizja
- upewnij się, że dobrze cię widać,
- staraj patrzeć się w obiektyw kamery, a nie na ekran.
2. Nie bądź tylko „gadającą głową”!
- poruszaj się jeśli to możliwe,
- gestykuluj – wyolbrzymiaj niektóre gesty,
- Twoja mimika twarzy może wiele przekazać.
3. Twoja postawa
- nie garb się,
- nie podpieraj głowy ręką.
4. Relacje
- zapytaj o samopoczucie,
- bądź życzliwy i uśmiechnięty,
- sprawdź czy ilość zadań jest odpowiednia – modyfikuj jeśli uczniowie zasygnalizują, że są przytłoczeni materiałem do przerobienia.
5. Głos
- moduluj swój głos (głośno / cicho),
- zmieniaj tempo mówienia (szybko / powoli),
- używaj różnych głosów,
- okazuj emocje swoim głosem.
6. Dystraktory – nie tylko uczniowie powinni zadbać o akustykę i wygląd pomieszczenia:
- pomyśl o tle – możesz skorzystać z gotowych grafik dostępnych na platformach, dzięki czemu Twój dom pozostanie Twoim prywatnym miejscem. Wybierz tło, które nie będzie rozpraszało – zwróc na to szczególną uwagę, gdy masz zajęcia z uczniami z różnymi dysfunkcjami,
- wyłącz wszelkie odbiorniki radiowe i telewizyjne, które mogą wywoływać zakłócenia,
- załóż słuchawki jeśli nie jesteś sam w domu.
7. Formy prezentacji:
- udostępnianie pulpitu,
- linkowanie do ćwiczeń,
- tradycyjna tablica lub aplikacja z bialą tablicą
- pokazuj rekwizyty / gadżety / karty obrazkowe itp.,
- pracuj z podręcznikiem.
8. Słyszalność
- upewnij się, że uczniowie słyszą udostępnianie przez Ciebie nagranie,
- gdy głosy nachodzą na siebie, wycisz uczestników i udzielaj poszczególnym osobom głosu.
9. Edytowalne dokumenty – używaj dokumentów, które uczniowie mogą wypełniac w czasie rzeczywistym.
10. Platformy / karty pracy
Zanim udostępnisz kartę pracy dokładnie sprawdź jej zawartość, gdyż czasami zdarzają się błędy – możesz ten fakt wykorzystać jako dodatkowe ćwiczenie 😉
Ponadto, sprawdź wytyczne RODO co do wymogu logowania się uczniów na różne platformy. Upewnij się czy potrzebujesz zgody rodziców.
Jeśli chcesz porozmawiać ze swoimi uczniami na temat nauczania online to zapraszam do skorzystania z zestawu pytań w języku angieskim – KLIK
Czy przygotować listę pytań w języku polskim?
Jeśli chcesz być na bieżąco -odwiedź fanpage bloga na Facebooku: English Freak oraz profil na INSTAGRAMIE