Egzamin ustny z języka angielskiego może być stresującym wyzwaniem, ale dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można zdobyć wymarzoną ilość punktów. Kluczem do sukcesu jest systematyczne ćwiczenie mówienia, zrozumienie struktury egzaminu oraz praktyka na rzeczywistych zadaniach maturalnych.
Struktura egzaminu ustnego
Egzamin składa się z trzech głównych zadań:
– Zadanie 1: Rozmowa z odgrywaniem roli.
Uczeń prowadzi dialog z egzaminatorem, np. negocjuje, uzyskuje informacje lub wyraża swoje opinie. Przykładowo, zadaniem może być zarezerwowanie pokoju w hotelu lub zaproponowanie planu wycieczki. Warto ćwiczyć naturalne reakcje, takie jak:
“I see your point, but…”
“Could you tell me more about…”.
– Zadanie 2: Opis ilustracji.
Uczeń opisuje zdjęcie, koncentrując się na szczegółach, a następnie odpowiada na dwa pytania egzaminatora. Ważne jest używanie szerokiego zasobu słownictwa, np.:
“In the foreground, I can see…”,
oraz wyrażanie opinii, np.:
“In my opinion, this picture shows…”.
– Zadanie 3: Wypowiedź oparta o materiał wspierający.
Na podstawie otrzymanych materiałów uczeń udziela odpowiedzi na pytanie główne, a następnie odpowiada na dwa pytania dodatkowe. Kluczowe jest umiejętne porównywanie i kontrastowanie informacji, np.: “While the first option focuses on…, the second one emphasizes…”.
Jak skutecznie przygotować się do mówienia?
5 szybkich ćwiczeń na mówienie, które można zastosować na lekcjach bez dodatkowych materiałów:
1. Mini-debaty:
Nauczyciel wybiera temat, np.
“Online learning is better than traditional schooling.”
Uczniowie dzielą się na dwie grupy – za i przeciw. Każda grupa przedstawia swoje argumenty, używając zwrotów takich jak:
“I strongly believe…” lub
“On the other hand…”.
2. Losowe pytania:
Każdy uczeń losuje jedno pytanie z puli, np.:
“What is your favorite holiday destination and why?”
Następnie odpowiada przez minutę, rozwijając swoje wypowiedzi.
3. Dokończ zdanie:
Nauczyciel podaje zdania do dokończenia, np.
“If I could visit any country, I would go to…” lub
“The most challenging aspect of learning English is…”.
4. Story chain (Łańcuch opowieści):
Jeden uczeń zaczyna historię, np.:
“Last weekend, I went to the park and…”.
Kolejni uczniowie dopowiadają po jednym zdaniu, rozwijając opowieść.
5. Opis zdjęcia z tablicy lub karty konwersacyjnej:
Nauczyciel wybiera dowolne zdjęcie lub przedmiot w klasie. Uczniowie opisują, co widzą, używając jak największej liczby szczegółów.
Wskazówki na egzamin ustny
– Ćwicz mówienie na głos – najlepiej w grupie lub przed lustrem.
– Staraj się mówić płynnie, nawet jeśli popełnisz błąd – liczy się komunikacja.
– o trudnościach jakie można napotkać przeczytasz tu: CZYTAM
– Używaj bogatego słownictwa i unikaj powtarzania tych samych zwrotów. – Pracuj nad wymową i akcentem – czytanie na głos lub korzystanie z nagrań native speakerów może pomóc.