Mówienie w języku obcym jest bardzo często stresującą czynnością dla uczniów / kursantów. Jest kilka przyczyn, które mogą wywoływać takie nastawienie – na przykład bycie wywołanym na forum grupy, porównywanie własnego stylu mówienia i umiejętności do innych uczestników zajęć, otrzymanie pytania, które nie jest tematem zainteresowania danej osoby, rozproszenie związane z hałasem produkowanym przez innych uczniów, twierdzenie, iż dziwnie się brzmi w innym języku i wiele innych. Czy możemy takim takim uczniom pomóc i w jaki sposób? Poniżej przedstawię kilka sposobów, które obniżają poziom stresu i zachęcają do mówienia ☺
question cards |
Jak zmotywować do mówienia?
-
gry planszowe,
-
10 Seconds – w zależności od pytań ustalmy odpowiedni czas na udzielenie odpowiedzi.
przedmiocie itp.:
-
w balonach,
-
w jajkach Kinder,
-
na patyczkach laryngologicznych ’ do lodów,
-
w formie popcornu,
-
w formie QR kodu,
-
na chusteczce, którą wyciągamy z pudełka,
-
na papierze toaletowym,
-
i cokolwiek nam przyjdzie do głowy lub wpadnie nasze ręce ☺
Niektórzy uczniowie preferują tzw. banki pożytecznych zwrotów, które można wykorzystać wyrażając swoją opinię czy porównując.
Pozwólmy na pracę w parach lub w mniejszych grupach – stuprocentowa poprawność językowa nie jest konieczna!
Jeśli wypowiedź ma być dłuższa, zachęćmy do zrobienia mapki myśli lub wypisania krótkich haseł/wyrażeń.
Wsłuchujmy się w to, co mówią uczniowie – niekiedy podają nam wspaniałe rozwiązanie nie potrafiąc ubrać tego w odpowiednie słowa. Często wspominają o rzeczach, które możemy przenieść na pole lekcyjne i sprawić, że nauka będzie dla nich przyjemnością!
Oto karty z pytaniami – Question cards
Question cards 1 |
Question cards 2 |
Pytań w sumie jest 40 – chyba będzie w czym wybierać…
Click me to download |
Proste pytanka oraz zadania znajdziecie również TU oraz TU.
„postowania”!
Hi there, I desire to subscribe for this website to obtain most recent updates, thus where can i do it please help out.
Hi, you can follow me on Facebook, Instagram, Pinetest or Twitter 🙂 – the icons are placed on the right side of the web. Let me know if you have managed to follow.
Uwielbiam taką formę nauki j. obcego 🙂 Polecam gorąco każdemu!
Trudno się nie zgodzić i również polecam z całego serca 🙂
Pytania są bardzo przydatne w nauce języka obcego. Grunt to mówić, mówić i jeszcze raz mówić. Praktyka czyni mistrza.
Zgadzam się – grunt to nie bać się używać języka 🙂
Rewelacyjny pomysł z tymi grami. Nie wpadłabym na to. A to przecież świetnie motywuje do konstruowania krótkich, rzeczowych zdań! Super!
Cieszę się, że mogłam pomóc 🙂
Jak wyciągam na moich lekcjach gry planszowe (po angielsku, mam kilka fajnych, gotowych)to dzieci szaleją 🙂 I chcą grać, i z mówieniem nie ma wtedy problemu. Wystarczy dobra metoda i efekt jest 🙂 A teraz powtarzam z dziewczynką na korepetycjach cały materiał od początku roku właśnie poprzez zabawę. Ona nie myśli o nauce, ale wykorzystuje zdobytą wiedzę i obie się dobrze bawimy 🙂 Pozdrawiam
Nauka poprzez zabawę to jest to! Dzieciaki niekiedy na koniec zajęć / gry stwierdzają: "ej, to były słówka z działu 6" 😉
świetny materiał:)
Dziękuję 🙂 Pytań zawsze jest za mało – trzeba będzie pomyśleć nad kolejnymi 😛
Super na powtórkę przed końcem roku 🙂
Właśnie takie było zamierzenie 😉 Powtarzamy struktury leksykalne i gramtyczne poprzez niepozorne pytanka 🙂