Ostatnimi czasy bardzo duży nacisk kładzie się na metody aktywizujące, a jedną z nich jest właśnie metoda stacji. Na czym tak naprawdę ona polega?
Punkt o metodach aktywizujących jest bardzo często wybierany przez nauczycieli do analizy i opisu. Właściwe zaangażowanie uczniów w zajęcia i proces nauczania jest kluczem do sukcesu.
Co to jest metoda stacji dydaktycznych?
Metoda ta ma na celu uatrakcyjnić lekcje poprzez położenie nacisku na pracę w małych grupach oraz wspólne rozwiązywanie zadań, które mogą mieć przeróżną postać.
Nauczyciel przygotowuje aktywność do wykonania na każde stanowisko. Zanim przystąpimy do działania należy dobrze obliczyć ilość potrzebnych materiałów, zapewnić środki papierniczo – piśmiennicze.
Dzięki pracy metodą stacji jesteśmy w stanie na jednych zajęciach nie tylko sprawdzić elementy gramatyki i słownictwo, ale także popracować nad sprawnością czytania, słuchania, pisania oraz mówienia. Naturalnie każda grupa wiekowa będzie miała inne zadania dostosowane do jej poziomu biegłości językowej.
Zalety metody
- aktywizacja uczniów,
- interesująca forma zajęć,
- wzbogacenie bazy pomocy dydaktycznych,
- nauka pracy w grupach,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- integracja uczniów,
- zabawa.
Wady pracy metodą stacji
- przygotowanie może być czasochłonne.
Schemat pracy
- Przygotować niezbędne materiały.
- Rozplanować ustawienie stolików.
- Stworzyć propozycję zasad wykonywania zadań na poszczególnych stacjach.
- Zatwierdzić reguły wraz z uczniami.
- Podział uczniów na grupy.
- Przekazanie uczestnikom karty / kartki odpowiedzi, na której będą wpisywali rozwiązania.
- Sprawdzenie poprawności wykonania zadań.
- Podsumowanie.
Nie samą teorią człowiek żyje 😉 Dlatego też w następnym poście planuję zamieścić ebook z materiałami do stacji. Jednakże o jego tematyce dowiecie się za tydzień 🙂 Ponadto, jeśli chcesz zaoszczędzić czas to warto jest przejrzeć zasoby bloga, który posiada już dość sporą ilość materiałów gotowych do druku. Dodatkowo, tutaj znajdziesz wszystko z kategorii „vocabulary” KLIK oraz „grammar” KLIK
Cześć Ilona, mam kilka pytań technicznych – grupę dzielę na 5 grup, szykuję 5 stanowisk, na każdym inne zadanie i zaczynamy robić, kazda grupa ma np. 5 minut na zadanie, muszą iśc po kolei od stacji nr 1 do 5?
Dziękuję bardzo 🙂 Karolina
Karolino dokładnie tak jak piszesz. Najlepiej oszacować konkretny limit czasowy i według niego zmieniać stanowiska. Każda grupa będzie zaczynała od innej stacji tak aby każda była wykorzystywana czyli jedna grupa od stacji nr 1, druga od stacji nr 2 itd. do momentu, gdy wszystkie stacje będą zaliczone. Poruszanie się według wskazówek zegara z pewnością zapewni porządek 🙂