Cały czas w biegu, co chwilę niespodzianki 🙂 Sklerotki niejednokrotnie ratowały mnie z opałów. Uwielbiam te kolorowe karteczki nie tylko ze względu ich pierwotnego przeznaczenia, ale również mnogości zastosowań w nauczaniu 🙂
Post it notes in teaching |
POST IT NOTES IN ACTION 🙂
Czy Wy też je uwielbiacie? Mają różne kolory i barwy, klasyczne i wyjątkowe kształty z opcją „kleistą” lub bez 😉 Mieszczą się w każdej torebce, można je wykonać samemu ze ścinek papieru, nie rujnują Naszego czy uczniów portfela! Przy okazji pisania postu odkryłam, że chyba mam za dużo tych karteczek 😉
Post it notes |
TRUTH OR LIE (Prawda czy fałsz)
Poznajemy ciekawostki o sobie. Na jednej karteczce piszemy fałszywy fakt, na dwóch prawdziwe. Zestaw dajemy parze lub grupie. Uczniowie zadają jak najwięcej pytań. Celem jest zgadnięcie, które zdanie jest nieprawdziwe.
Przed rozpoczęciem ćwiczenia ustalmy czy używamy pytań ogólnych czy szczegółowych.
TIC TAC TOE (Kółko i krzyżyk)
Alternatywa dla papierowej i tablicowej wersji. Na 9 karteczkach umieszczamy obrazki, słownictwo, zadania gramatyczne lub pytania. Kładziemy je na ławce tak, aby nie były widoczne. Aby zaznaczyć kółko lub krzyżyk należy poprawnie wykonać zadanie.
QUESTION GAME (Popytajmy!)
Każdy uczeń ma na plecach przyklejoną karteczkę z nazwą zwierzątka lub zawodu. Uczniowie przemieszczają się po klasie i zadają sobie nawzajem pytania Yes/No w celu odgadnięcia, kim się jest.
W klasie będzie słyszalny przyjemny edukacyjny gwar 🙂
KNOW ME! (Poznajmy się!)
Uczniowie piszą na karteczkach kilka swoich cech charakteru / wyglądu fizyczne / zabawnych faktów. Nauczyciel zbiera je, uczniowie odwracają się lub wychodzą na moment z klasy. Karteczki z faktami oraz dodatkowo przygotowane karteczki z imionami są rozwieszane po klasie. Uczniowie wracają i dopasowują je. Osoba / para/ grupa z największą ilością trafień wygrywa.
MIND MAP (Mapa myśli)
Tworzenie mapy myśli / skojarzeń na dowolny temat.
A BOARD GAME (Gra planszowa)
Gra planszowa stworzona przez uczniów lub nauczyciela. Na karteczkach umieścić można praktycznie wszystko:
- obrazki / naklejki / rysunki,
- słówka,
- zdanka z lukami leksykalnymi lub gramatycznymi,
- pytania,
- rozmówki sterowane,
- reagowanie językowe,
- cyferki, pod którymi kryć się będą przygotowane przez Nas zadania: mini-reading, mini-listening itp.
A CROSSWORD (Krzyżówka)
Krzyżówkę z wykorzystaniem karteczek prezentowałam TUTAJ – w całości może być wykonana przez uczniów 🙂
PUZZLES / HALVES (Puzzle / Połóweczki)
Na sklerotkach umieszczamy obrazek lub słówka, przecinamy na pół lub więcej części i puzzle gotowe.
Bardzo fajnie spisują się karteczki pocięte w cztery trójkąciki – zwłaszcza jeszcze myślimy o czasownikach nieregularnych. Ponownie, pomoc może być wykonana od a-z przez uczniów 🙂
GRA MEMORY
Tej gry chyba nie muszę opisywać – szukamy par słownych, obrazkowych, leksykalno-obrazkowych.
GRA SPEED w wersji handmade
Grę Speed mieliście okazję poznać przy okazji tego wpisu. Zamiast drukowanych obrazków umieszczamy rysunki lub słówka zgodnie z kategoriami, które mamy zamiar powtórzyć.
Oczywiście motyw wersji papierowej poznałam dzięki modyfikacji mojej gry poprzez Anielę Tekielę z Kreatywne Nauczanie Języków Obcych 🙂
Oczywiście motyw wersji papierowej poznałam dzięki modyfikacji mojej gry poprzez Anielę Tekielę z Kreatywne Nauczanie Języków Obcych 🙂
GRA DOBBLE w wersji handmade
Istnieje kilka wersji rozgrywania dobble – zapytajcie, którą znają uczniowie, aby uniknąć nieporozumień w trakcie gry. Autorkę pomysłu znajdziecie TU.
Na sklerotkach umieszczamy słówka / rysunki / naklejki zgodnie z algorytmem, który dostępny jest tutaj.
INTERAKTYWNY ZESZYTY
„Post it notes” świetnie nadają się do upiększania i tworzenia interaktywnych zeszytów (OK Zeszytów). Mnóstwo inspiracji można znaleźć na grupach facebookowych lub na Pintereście.
WHILE-READING (podczas pracy z tekstem na czytanie ze zrozumieniem)
W trakcie czytania uczniowie na przykład mogą:
- wynotowywać nowe słownictwo,
- wynotowywać ciekawe zwroty,
- zakrywać części tekstu / dialogów i stworzyć ćwiczenie z lukami,
- notować pytania dla innej pary/grupy.
DZIELENIE NA PARY
Na karteczkach piszemy słówka lub połówki zdań / wyrażeń, uczniowie losują i dobierają się w pary zgodnie z rozwiązaniem.
TO DO LIST (Lista czynności)
Uczniowie ćwiczą planowanie dnia, wykonanie projektu, organizacji nauki, gospodarowanie czasem wolnym 🙂
Jak Wam się podoba ta lista?
Jeśli znacie inne zastosowania, podzielcie się proszę w komentarzu 🙂
Jeśli chcesz być na bieżąco – zapraszam na fanpage na Facebooku: English Freak oraz profil INSTAGRAMOWY.