englishfreak.pl
english freak

Blog o nauczaniu języków obcych | Teaching aids | Pomoce dydaktyczne | Pomysły na zajęcia

  • STRONA GŁÓWNA
  • BLOG
  • O MNIE
  • KONTAKT
  • WSPÓŁPRACA
  • Polityka prywatności
7 lipca 2018

DYSLEKSJA NA JĘZYKU OBCYM

Dziś post inny niż zazwyczaj. Otóż dostałam kilka wiadomości z pytaniem o uczniów dyslektycznych. Stwierdziłam, iż spróbuję chociaż w małym stopniu pomóc poprzez przedstawienie przykładowych ćwiczeń, które mogą pomóc uczniom dyslektycznym.

 
Dysleksja na języku obcym
Dysleksja na języku obcym

Co to jest dysleksja?

Trudności w nauce czytania i pisania spowodowane zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych.

Uczniowie dyslektyczni często miewają problemy z obrazem graficznym, aspektem fonologicznym, nauką i zastosowaniem zasad gramatycznych. Ponadto, przyswajanie słownictwa bywa dla niektórych „orką na ugorze”. Mając powyższe na uwadze, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem stanowi dla nich wyzwanie.

Dysleksja na języku obcym
Dysleksja na języku obcym

Jak możemy im ułatwić naukę języka obcego?

Z pewnością łatwiej się uczy, gdy coś lubimy lub znajduje się w kręgu Naszych zainteresowań. Warto również przedstawić uczniom sposoby nauki np. mnemotechniki, narzędzia online czy aplikacje w telefonie. Ponadto, różnorodność ćwiczeń i odpowiedni dobór materiałów są kluczem do sukcesu. Czynności, które angażują wiele zmysłów, a przez to tworzą skojarzenia są świetnym rozwiązaniem nie tylko dla uczniów dyslektycznych. Pamiętajmy, że dyslektycy mogą mieć problem z koncentracją oraz motywacją do nauki. Utrwalanie i powtórki materiału nie mogą wiać nudą, więc stosujmy różne formy ćwiczeń, angażujmy zmysły, pozwólmy na kreatywne szaleństwo, włączmy ruch w proces nauczania.

Dysleksja na języku obcym
Dysleksja na języku obcym

W praktyce…

  • mapy myśli, o których krótko wspominałam TU i TU, 
  • kategoryzowanie lub sortowanie kart wyrazowych, 
  • przyporządkowywanie karty obrazkowej do wyrazowej, 
  • stymulacja wielozmysłowa, 
  • samodzielne tworzenie gier i pomocy dydaktycznych, 
  • prowadzenie słowniczków, 
  • fiszki, 
  • stosowanie metody „guided writing”, czyli pisanie pod kontrolą nauczyciela lub poprzez pracę w parach lub w grupach, 
  • modyfikowanie wzorcowych dialogów,
  • łączenie starego słownictwa z nowym, 
  • samodzielne odkrywanie zasad gramatycznych, 
  • nauka słownictwa w kontekście lub poprzez podanie synonimu / antonimu, 
  • stosowanie elementów dramy: scenki sytuacyjne, dialogi, 
  • pomoce wizualne,
  • preferowanie cichego czytania, 
  • pisanie po śladzie, na piasku, na plecach. 

Techniczny aspekt…

  • mniejsze porcje materiału, 
  • wydłużenie czasu na kartkówkach i sprawdzianach, 
  • nie wyrywajmy do natychmiastowej odpowiedzi, 
  • błąd orograficzny nie będący językowym nie jest liczony, 
  • unikanie czerwonego długopisu, 
  • nie pomniejszajmy tekstu czy kart pracy, 
  • w trakcie kartkówki nie zmuszajmy do przepisywania zadań z tablicy czy kartki z testem, 
  • podawajmy jasne polecenia, 
  • skupmy się na mocnych stronach ucznia,
  • stosowanie grafów i podkreśleń,
  • dużo empatii 🙂
 

Oczywiście najważniejsze jest dokładne zapoznanie się z opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zindywidualizowanie procesu nauczania zgodnie z wytycznymi, zainteresowaniami ucznia oraz jego mocnymi i słabszymi stronami. Każdy dyslektyk to osobna jednostka, dlatego też nie podejmowałam dokładnych analiz, a jedynie wypisałam wskazówki, które dla jednych będą pomocne, a dla innych nie. Grunt to przeprowadzenie dokładnego wywiadu.

 
Post nie jest artykułem naukowym zawiera jedynie wskazówki do pracy. Chętnie zapoznam się z Waszymi spostrzeżeniami, więc zachęcam do komentowania.
 
 
 
Jeśli chcesz być na bieżąco – zapraszam na fanpage na Facebooku: English Freak oraz profil  INSTAGRAMOWY.
 
 
Źródło grafik: pixabay.com

Nawigacja wpisu

ANGIELSKI W ANEGDOTACH – CELEBRITIES
MNEMOTECHNIKI NA JĘZYKU OBCYM

Share your thoughts Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

English Freak w sieci

  • Bloglovin
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco i otrzymywać dodatkowe materiały, to zapisz się na newsletter.

Możesz wypisać się kiedy chcesz. Na blogu znajduje się polityka prywatności.


Dziękuję!

Udało się - jesteśmy w kontakcie :)


.

Cześć! Miło mi, że tu jesteś!

Jestem Ilona i chciałabym się z Tobą podzielić moją pasją do nauczania języka angielskiego 🙂

Pomysły na zajęcia i materiały własnej produkcji  znajdujące się na blogu pomogą Ci w planowaniu zajęć.

Ostatnie wpisy

  • Story Cards – let’s talk
  • Present Tenses – Finish the Sentences
  • Speaking cards – speaking exams
  • Roll a story, czyli rolowane opowieści
  • One-minute talk w drugiej odsłonie

Kategorie

Archiwum wpisów

Tagi

  • bingo
  • board game
  • cards
  • christmas
  • czasy gramatyczne
  • dodruku
  • do druku / printable
  • domino
  • Easter
  • egzamin maturalny
  • elementary
  • flashcards
  • food
  • game
  • games
  • gra
  • gramatyka / grammar
  • gra memory / memory game
  • gra planszowa
  • high5
  • ideas
  • irregular verbs
  • jedzenie
  • karty konwersacyjne
  • karty obrazkowe
  • karty wyrazowe
  • powtórka
  • printable
  • puzzle
  • puzzles
  • recenzja
  • review
  • revision
  • speaking
  • speaking / mówienie
  • speaking cards
  • słownictwo
  • słownictwo / vocabulary
  • valentine's day
  • vocabulary
  • walentynki
  • word cards
  • worksheet
  • worksheets
  • writing
  • Elara by LyraThemes
  • Made by LyraThemes.com