Czy nie spotykacie się z sytuacją, gdzie uczniowie mówią: „Uczyłem się, ale nie mogę spamiętać tych słówek”, „Tego nie idzie wykuć!”, „Jak to spamiętać?” Co robicie w takiej sytuacji? Ja proponuję skorzystanie z mnemotechnik, które czasami dla Nas są oczywiste, a dla uczniów / kursantów są nowością.
Mnemotechniki to sposoby na zapamiętanie materiału poprzez zaangażowanie zmysłów, pobudzenie kreatywnego procesu i twórczego działania. Wymienię Wam kilka sprawdzonych technik.
Jakie mnemotechniki możemy wykorzystać do nauki języka obcego?
- rymowanki, wierszyki,
- rebusy, szyfry,
- gra memory,
- zastosowanie różnych kolorów,
- mapy myśli,
- akronimy,
- układanie historyjek z konkretną grupą słówek,
- kategoryzowanie / sortowanie,
- nauka z wykorzystaniem ruchu,
- ponadczasowy „głuchy telefon”,
- nauka z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej,
- pantonima np.układanie z własnych ciał liter, wyrazów, zegaru itp.
- skojarzenia,
- udział w projektach,
- fiszki,
- sklerotki / sticky notes
- powtarzanie na głos,
- rytm – np. nauka słówek wraz z rytmicznym klaskaniem
- piktogramy, czyli ilustrowanie treści piosenek, bajek, opowiadań,
- zabawa łańcuszek: I’m going on holidays and I’m taking….
- technika pierwszych liter np. keep Katy eats enormous pears.
Mnemotechniki na języku obcym
Wiem, iż niektórzy twierdzą, że podział na wzrokowców, słuchowców i kinestetyków jest nieaktualny, ale ja będę się przy nim upierać 😉 Jeśli weźmiemy go pod uwagę, to wtedy staje się jasne, że dla jednego ucznia powtarzanie na głos będzie skuteczne, a dla drugiego nie. Warto przedstawić uczniom różne techniki tak, aby znaleźli właściwe dla siebie.
utrwalaniu słownictwa, na przykład: