5 SPOSOBÓW NA KARTY OBRAZKOWE
To już ósma edycja „High 5 – przybij piątkę z blogującymi anglistkami” Tym razem będziecie mieli okazję przeczytać jeszcze więcej wpisów, gdyż uczestniczek akcji będzie …… Tym razem każda z Nas przedstawi 5 pomysłów na jedną pomoc dydaktyczną czy też tzw. przydaś. Jestem bardzo ciekawa wszystkich pomysłów!
5 SPOSOBÓW NA KARTY OBRAZKOWE (5 ways to use flashcards) |
Wybrałam karty obrazkowe, ponieważ (chyba) każdy nauczyciel / lektor je posiada, ale czasami nie są one w pełni wykorzystywane. Postaram się wymienić te mniej popularne zastosowania. Karty obrazkowe (flashcards) mogą być używane jako narzędzie do zapamiętywania, podczas tzw. drilli oraz na zajęciach wykorzystujących elementy metody TPR (Total Physical Response), które z młodszymi uczniami działają cuda 🙂 Ruch pozwala im się rozładować, ekscytacja związana z szybkością odnajdywania kart tworzy przyjazną atmosferę do zapamiętywania.
5 SPOSOBÓW NA KARTY OBRAZKOWE (5 ways to use flashcards) |
Zatem przejdźmy do konkretów 🙂 Moją pierwszą propozycją jest:
Głuchy telefon (Flashcards Whispers)
Chyba każdy z Nas bawił się w tzw. głuchy telefon w swoim dzieciństwie. Czasami wykorzystujemy ją w swojej pracy podczas spotkań firmowych, szkoleń czy innych „eventów” 😉 A teraz trochę inna wersja:
Dzielimy uczniów na grupy, które tworzą wężyk / linię lub kolejno rzędami. Osoby na końcu klasy otrzymują kartę obrazkową i podają odpowiednio słówko do przodu. Uczniowie, które są najbliżej tablicy po wysłuchaniu rysują lub wykrzykują dany wyraz. Drużyna, która pierwsza poda poprawne hasło, dostaje punkt. Następnie uczniowie zmieniają się miejscami tak, aby każdy z nich mógł być pierwszym i ostatnim w rzędzie.
Świetnie nadaje się do powtórek oraz rozluźnienia ciężkiej atmosfery tudzież pobudzenia uczniów.
Wpis jest o kartach obrazkowych, ale podobnie możemy zrobić z całymi zdaniami bądź wyrażeniami.
Flashcards and tossing
Do kolejnej zabawy będziemy potrzebowali woreczka z wypełnieniem (grochem/kuleczkami/gimnastycznego) lub piłeczki typu Zośka. Karty obrazkowe rozkładamy na podłodze / dywanie tak, aby nie ilustracje nie były widoczne. Uczeń odwraca się lub nie, rzuca woreczkiem do tyłu w stronę środka koła. Aby zdobyć punkt musi nazwać rzecz na obrazku, na którym wylądował worek.
Obrazkowa wieża
Ta zabawa to prawdziwy hit nie tylko wśród najmłodszych uczniów. Do jej przeprowadzenia zaopatrujemy się w plastikowe kubeczki, których jest teraz mnóstwo, więc nawet możemy wybrać wzór.
Karty obrazkowe ułożone są w stosik lub pozwalamy na losowanie. Gdy uczeń poprawnie zidentyfikuje obrazek, stawia „flashcard” na kubeczku. Im wyższą wieżę uda się zbudować, tym więcej punktów uzbieramy. Gra sprawdza się zarówno na zajęciach indywidualnych, jak i w parach czy w grupach.
5 SPOSOBÓW NA KARTY OBRAZKOWE (5 ways to use flashcards) |
A teraz propozycja dla ruchliwych uczniów 🙂
Flashcard Race
Siedzimy w kółeczku, na środku umieszczamy karty obrazkowe. / Karty obrazkowe umieszczamy na ścianach / meblach. / Karty obrazkowe umieszczamy na ścianach korytarza. Uczniowie trzymają ręce na swojej głowie. Nauczyciel wypowiada słówko, a uczestnicy zabawy pędzą do odpowiedniej karty. Osoba, która nazbiera najwięcej obrazków wygrywa. Przy liczebnych grupach warto podzielić uczniów na grupy, ustawić się w rzędach i do wyścigu stają pierwsze osoby, po wykonanym zadaniu wędrują na koniec kolejeczki.
Alternatywa to: zaopatrzenie się w linijki / wskaźniki / łapki na muchy. Karty obrazkowe rozwieszamy na tablicy. Uczniów dzielimy na dwie lub trzy grupy. Ustawiają się oni w rzędach. Po wypowiedzeniu słowa, uczniowie z pierwszej linii wskazują odpowiedni obrazek.
Ogromna gra planszowa
O tej wersji już kiedyś pisałam. Ogromną grę planszową stworzymy poprzez rozłożenie kart obrazkowych na podłodze lub na połączonych ławkach. Pionkami w pierwszej wersji mogą być uczniowie, a w drugiej kręgle, woreczki gimnastyczne, kolorowe nakrętki itp.
Wpisy na ten temat znajdziecie TU i TU.
Prezentuję Wam jedynie 5 sposobów, ale tak naprawdę możliwości jest więcej!
A teraz zapraszam do zapoznania się z pozostałymi wpisami, gdzie poczytacie o przeróżnych przydasiach 🙂
Fajne pomysły! Dzięki! 🙂
Proszę bardzo 🙂
Z kartami obrazkowymi można zdziałać naprawdę wiele! Często układamy wieżę, a Flashcards and tossing to dla mnie coś nowego – dzięki!
Ooo, to cieszę się, iż przytoczyłam pomysł, który jest czymś nowym 🙂
Rewelacyjne pomysły, dzięki! Na pewno skorzystam!
Dziękuję – a która wariacja została już przetestowana?
Świetne pomysły do wykorzystania w każdej chwili. Jak ważne są flashe sama przekonałam się szczególnie wtedy, kiedy zpaomniałam zaplanowanych materiałów i na całe zajęcia zostały mi właśnie tylko flashcards 😉
W rzeczy samej, karty obrazkowe mogą uratować Nas z opresji 🙂
/Wszystkie pomysły uwielbiam, ale wieża chyba zawsze będzie moją ulubioną z flashcards 😉 U siebie napisałam o nieco zmienionej wersji, która jeszcze więcej słownictwa pozwoli przećwiczyć. P. S te kubeczki z Pepco są piękne 😉
Wersji z wieżą co najmniej kilka – ile głów, tyle pomysłów 😉 Kubki z Pepco są naprawdę warte zakupu!
Flashcards to podstawa na zajęciach z młodszymi grupami wiekowymi. Każdy pomysł jest na wagę złota 🙂 dzięki 🙂
Zgadzam się 🙂
Wielka gra jest moją absolutnie ulubioną, fajnie się sprawdza jak ma się dostęp do gigantycznej kostki do gry. U mnie w szkole są takie w pionie 1-3. Ale flasze też nadają się dla starszych uczniów, jako źródło storytellingu.
Wielka gra i wielka kostka to połączenie gwarantujące sukces 🙂 Flashe możemy wykorzystywać praktycznie w każdej grupie wiekowej odpowiednio dostosowując do potrzeb i umiejętności językowych 🙂
Super zestawienie, karty obrazkowe z pewnością posiada kazdy nauczyciel, a tu znajdzie bank inspiracji w jaki sposób wykorzystać je z efektem WOW!
Dziękuję! Ten bank to tylko 5 pomysłów, a jest ich dużo dużo więcej 🙂
Ekstra kompendium zabaw z kartami! Uwielbiam wieże z kubeczków. Chętnie wypróbuję Twoje inne pomysły!
Cieszę się 🙂 Kubeczki są niezwykłym narzędziem – taka prosta rzecz, a jak zmienia powtórkę materiału 🙂
Karty obrazkowe to MUST HAVE,dobrane pomysly w punkt, w sam raz do przekonania się o możliwościach pracy z nimi, jak też zainspirowania się i stworzenia wlasnych propozycji. Dziękuję za inspiracje.
Dziękuję 🙂 Zgadzam się, a uczniowie z pewnością dorzucą swoje wariacje zabaw 🙂
Super pomysły, flashcard race brzmi szczególnie ciekawie i można go modyfikować na wiele sposobów.
Dziękuję, jakie modyfikacje proponujesz?
Mam nadzieję, że po tym wpisie nikt nie powie, że karty obrazkowe są nudne i nie można z nich nic ciekawego wyczarować! 😀 Super!
Zgadzam się – karty obrazkowe mają ogromny potencjał 🙂
Świetne kompendium zawsze się sprawdzających sposobów na to nasze podstawowe narzędzie 🙂 bardzo inspirujące i pomocne – dziękuję 🙂
Dziękuję 🙂 Ciekawa jestem jaką zabawę z kartami obrazkowymi lubią najbardziej Twoi uczniowie?