KOMUNIKACJA JĘZYKOWA W NAUCZANIU JĘZYKA OBCEGO
Komunikacja językowa jest jedną z kluczowych umiejętności nie tylko podczas przyswajania języka ojczystego, ale również podczas nauki języka obcego. Ostatnimi czasy słyszy się, iż komunikację językową zabija zbyt duży nacisk na gramatykę i wszechobecne testowanie. Na szczęście, sytuacja zmienia się dynamicznie!
![]() |
KOMUNIKACJA JĘZYKOWA W NAUCZANIU JĘZYKA OBCEGO |
Uczniowie dość często bywają zdemotywowani, ponieważ twierdzą, iż mówią niepoprawnie gramatycznie, ich wymowa kuleje, a słownictwo jest ubogie. W tej sytuacji wiele zależy od nauczyciela / lektora, jego podejścia do przedmiotu oraz ucznia / kursanta. Mamy możliwość pozytywnego motywowania, tworzenia ciekawych scenariuszy zajęć, wykorzystywania nowoczesnych technologii, umożliwiania decydowania o poszczególnych elementach procesu nauczania, zdobywania interesujących pomocy dydaktycznych – niekoniecznie kosztownych.
![]() |
KOMUNIKACJA JĘZYKOWA W NAUCZANIU JĘZYKA OBCEGO |
Znajomość słownictwa oraz zasad gramatycznych jest ważna, ale czy najważniejsza??? Co w sytuacji, gdy uczeń zna, ale nie potrafi ich zastosować i nie zna kontekstu… Prawdę mówiąc sama wiedza to za mało. Jak mówi przysłowie, to „praktyka czyni mistrza”! Dlatego stwarzajmy jak najwięcej okazji do mówienia, reagowania językowego. Pozwalajmy na wykonywanie scenek sytuacyjnych, prowadzenie debat koleżeńskich, reagowania na proste pytania, komentowanie w języku obcym. Nie przerywajmy w trakcie wypowiedzi, niech uczniowie idą z tzw. „flowem” Nasze uwagi zostawmy na sam koniec lub poprośmy pozostałych członków grupy / klasy o wynotowanie ewentualnych błędów oraz mocnych stron przedstawienia / scenki / filmy / reklamy.
Z pomocą przychodzi Nam również Internet, gdzie z łatwością znajdziemy filmiki sytuacyjne w odpowiednim kontekście i poziomie językowym. Kontekst jest naprawdę istotnym faktorem.
![]() |
KOMUNIKACJA JĘZYKOWA W NAUCZANIU JĘZYKA OBCEGO |
Czasami słyszę stwierdzenia typu: „Ale te scenki to za dużo czasu. Nie zdążę przerobić podręcznika” Pamiętajmy, że realizujemy podstawę programową i to my decydujemy, z których materiałów skorzystamy, czy je ominiemy lub rozszerzymy poprzez dobór dodatkowych kart pracy, gier językowych lub realizację projektów. Warto jest też przeanalizować motywację uczniów do mówienia w języku obcym, gdy są zaangażowani w tworzenie filmiku, reklamy, scenki lub przedstawienia. Moim zdaniem, uczniowie są tak pochłonięci samą formą zadania, że zapominają o swoich barierach językowych – nawet bardzo nieśmiali stają się aktywni 🙂
Komunikacja językowa to narzędzie przydatne nie tylko podczas wakacyjnych wyjazdów, grania w gry online, ale na dłuższą metę daje uczniom lepszy start w „dorosłym życiu”.
W poście nie wspomniałam o wypowiedziach pisemnych, gdyż odnoszę wrażenie, że z nimi jest mniejszy problem. Ich tworzenie nie jest tak stresujące, reakcje nie muszą być natychmiastowe i można skorzystać ze słownika.
Na blogu znajdziecie kilka gier, które mimochodem zmuszają do mówienia, np.:
Nauczyciele i lektorzy starają się skupiać na wykształceniu umiejętności mówienia w języku obcym. Podręczniki także się zmieniają. Mamy w nich coraz więcej ćwiczeń komunikacyjnych i interakcyjnych. Takim przykładem jest nowy kurs Macmillana, o którym więcej dowiecie się wkrótce…
Bardzo ciekawie opisane 🙂
Dziękuję 🙂
W punkt. Świetny i potrzebny wpis. Dziękuję serdecznie.
Dziękuję bardzo – cieszę się, że się spodobał 🙂