Tryb wakacyjno – urlopowy trwa, więc tym razem przedstawię Wam 5 ważnych książek w nauczaniu 🙂 Ciekawa jestem czy Wasze zestawienia wyglądają podobnie?
Czas urlopu zwykle wiąże się z większą ilością czasu wolnego, który można wykorzystać na wiele sposobów. Ja staram się więcej czytać nie tylko tzw. literatury rozrywkowej, ale także fachowej. Uważam, że odświeżanie pewnych wiadomości i zaznajamianie się z nowymi trendami w edukacji jest niezwykle istotne w pracy nauczyciela. Dlatego też, przedstawiam Wam moją listę TOP 5 🙂
1. „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” Marzeny Żylińskiej
Książka pełna bardzo ważnych spostrzeżeń na temat pracy mózgu i nauczania. Zagłębiając się w lekturę otrzymujemy wiele wskazówek do pracy oraz zapoznajemy się z istotą neuronów, tworzenia nowych i mocnych wiązań między nimi. Dowiadujemy się, że tak naprawdę mózg sam wybiera informacje, które mogą być dla Nas przydatne. Mózg nie funkcjonuje na zasadzie twardego dysku w komputerze. Uczy się poprzez działanie, odpowiednie skojarzenia oraz obserwację. Ilość informacji jest przeogromna, więc książkę polecam czytać stopniowo. Czy zgadzacie się z poniższymi słowami?
Celem dobrej szkoły powinno być rozwijanie potencjału, jaki przynoszą ze sobą dzieci. Ich różnorodne talenty to nasze bogactwo narodowe. Pomyślność każdego kraju zależy od tego, jak ten potencjał wykorzysta.
2. „Jak uczy się mózg” Manfred Spitzer
Wiedza na temat funkcjonowania mózgu jest niezbędna w nauczaniu. W książce znajdziemy informacje z zakresu psychologii, neurobiologii oraz pedagogiki. Z pewnością pomoże Nam w doborze odpowiednich materiałów dydaktycznych oraz metod pracy. Ponadto, autor podkreśla fakt, iż wiedza musi być przekazywana we właściwy sposób tak, aby uzyskiwać trwałe efekty zapamiętywania wiadomości. Przedstawia również aspekty nauczania grupowego oraz indywidualnego.
3. „Co z tą szkołą” Joachima Bauera
To kolejna pozycja, która może zmienić podejście do uczenia oraz nauczania. Zmiany w szkolnictwie wydają się być niezbędne. Przede wszystkim, podkreślana jest rola relacji, refleksji nad metodami pracy i podejściem do głównych celów edukacyjnych. Książka zbudowana jest z 7 rozdziałów traktujących o innych obszarze takimi jak: nauczyciele, wybór zawodu, rodzice, szkoły, elementy neurobiologii.
4. „Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia szkoły” Ken Robinson
Robinson wskazuje na zmiany w szkołach, które już się dzieją oraz na te, które mogą się dokonać. Podkreśla istotę modernizacji szkoły, personalizacji, rozwoju potencjału jednostki, szacunku do innych oraz odejścia od standaryzacji.
„Umożliwienie uczniom zrozumienia świata wokół nich oraz naturalnych talentów tkwiących w ich wnętrzu, aby mogli stać się spełnionymi jednostkami i aktywnymi, wrażliwymi obywatelami.”
Autor wierzy, że „kimkolwiek i gdziekolwiek jesteś, masz szansę by zmienić system.”
5. „Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą” Pernille Ripp
Opowieść o przemianie, własnych doświadczeniach, poszukiwaniu właściwej ścieżki. Autorka sygnalizuje potrzebę zmian w edukacji. Dodatkowo, opisuje techniki pomagające w budowaniu relacji, prowadzeniu rozmowy czy też w reagowaniu na trudniejsze sytuacje. Podkreślana jest istota włączania uczniów w proces nauczania i tworzenia.
Książka składa się z trzech części: kiedyś, teraz oraz co dalej.
Dzięki lekturze książek popularnonaukowych z pewnością przyczynimy się do Naszego rozwoju. Jeśli jesteście zainteresowani innymi źródłami wiedzy to zapraszam do przeczytania postu o samorozwoju – KLIK.
Zapisuję sobie te pozycje i mam nadzieję, że będą niesamowicie przydatne! 🙂
Cieszę się, że zestawienie okazuje się być przydatne 🙂 A jaką literaturę Pani może polecić?