Początek roku szkolnego to zarówno bardzo ekscytujący czas, jak i trudny. Jest to okres pełen emocji i zbierania wszelkich informacji, które pomagają w planowaniu zajęć oraz wyborze form i zasad współpracy z uczniami.
Przygotowałam listę ważnych pytań, które warto zadań na pierwszych zajęciach. Dzięki nim poznamy lepiej uczniów oraz ich doświadczenia związane z uczeniem się oraz budowaniem relacji. Być może otrzymane odpowiedzi pomogą Nam stworzyć obraz psychologicznych poszczególnych uczniów lub / i całej grupy.
Lista ważnych pytań do zadania na początku roku szkolnego
Pytania zamieszczę w języku polskim oraz angielskim. W zależności od grupy wiekowej należy je zmodyfikować lub pominąć.
Doświadczenia
What name would you like to be called?
Jakiego imienia / zdrobnienia mogę używać?
Uważam, że od tego pytania warto zacząć, ponieważ nie każdy z Nas preferuje brzmienie imienia widniejącego w dokumentacji. Możemy też dopytać czy należy unikać którejś wersji czy też zdrobnień. Zwracanie się do ucznia w sposób przez niego wybrany z pewnością stworzy pozytywną atmosferę już na samym początku.
What don’t you like about school?
Czego nie lubisz w szkole?
Pozwólmy im wylać wszystkie żale i wyciągnijmy właściwe wnioski, które pomogą Nam w doborze form i metod pracy.
What activities are your favourite?
Jakie są Twoje ulubione aktywności / ćwiczenia?
To pytanie wiąże się z poprzednim. Uczniowie chętnie wymieniają ulubione aplikacje, programy oraz rodzaje gier dydaktycznych. Dzięki temu, będziemy mieli gotową listę preferencji dla każdej grupy.
What can we do to make this year even better than the previous one?
Co możemy zrobić aby ten rok był jeszcze lepszy?
Poprzez to pytanie poznamy preferencje uczniów, ustalimy formy i metody pracy, stworzymy listę pożądanych aktywności oraz ustalimy zasady funkcjonowania na zajęciach.
How can I help you on learning vocabulary / grammar etc.?
Jak mogę Wam pomóc w uczeniu się?
Sądzę, że warto zadać to pytania. Być może uczniowie wskażą swoje sprawdzone i zupełnie nieefektywne techniki uczenia się.
Name few characteristics of your favourite teacher.
Wymień cechy ulubionego nauczyciela.
W tym przypadku sprawdzimy co tak naprawdę liczy się dla uczniów. Które cechy są dla nich wartościowe?
Uczeń
What are your hobbies?
Czym się interesujesz?
Chyba nie muszę pisać o wartości tego pytania i uzyskanych odpowiedzi. Znając zainteresowania uczniów możemy przemycać treści wykorzystując ich hobby. Wymaga to od Nas włożenia większego nakładu pracy, ale myślę, że warto!!!
What is your best quality? Co jest Twoją mocną stroną?
Which 3 words best describe you? Które słowa najlepiej opisują Twoją osobę?
Czasami uczniom trudno jest wymienić ich dobre cechy czy też umiejętności. Jako dodatek możemy wykorzystać papier toaletowy. Każdy urywa dowolną ilość listków. Następnie prosimy o wymienienie mocnych stron / cech charakteru w ilości oderwanych listków papieru.
What are your plans for future?
Jakie masz plany na przyszłość?
Plany Naszych uczniów / kursantów mogą Nam podpowiedzieć z jakich materiałów korzystać, dostosować teksty, wybrać adekwatne filmiki / TEDy itp.
What does creativity mean? Give an example.
Co to znaczy kreatywność? Podaj przykład Twojego kreatywnego działania.
Spostrzeżenia uczniów na temat kreatywności podsuną Nam pomysły na realizację treści w ciągu zajęć. Wspólnie z najbardziej zainteresowanymi ustalimy np. tematykę projektów czy wykonania własnych pomocy dydaktycznych tzw. uczniowskiego DIY promowanego przez Anielę Tekielę.
Początek roku szkolnego to nie tylko stosy dokumentacji, walka z okresem bezpodręcznikowym, ale także okres zbierania ważnych informacji, które pomagają Nam w planowaniu całego procesu nauczania.
Jak sobie radzicie z trudnymi początkami? czy stosujecie jakieś specjalne myki? Tutaj możecie zapoznać się z „wrześniowymi mykami” – KLIK
Jeśli chcesz być na bieżąco – zapraszam na fanpage na Facebooku: English Freak oraz profil INSTAGRAMOWY.