Pewnie każdy z Nas miał niezapowiedziane zastępstwo, zostało kilka minutek lekcji lub sytuacja wymagała diametralnej zmiany planu zajęć. W takim przypadku gry językowe bez przygotowania są na wagę złota!
Spróbuję ugryźć temat z pięciu stron, gdyż rzeczy które mamy dostępne pod ręką są różne. Zaproponuję zarówno gry papierowe jak i cyfrowe.
Gry językowe bez przygotowania – zestawienie
Strony i platformy edukacyjne
Niezawodne są oczywiście takie platformy jak Kahoot, Quizlet, LearningApps, BBC Learning English oraz Wordwall. Możemy korzystać z tak zwanych gotowców. Jednakże musimy uważać na ich zawartość, więc dobrze jest mieć już jakąś gotową i sprawdzoną bazę na swoim koncie. Jeśli posiadamy chwilkę stworzenie listy np. na Quizlecie zajmuje kilka minutek. Różnorodność ćwiczeń jest ogromna, co pozwala na dostosowanie ich typu do danej grupy uczniów.
Post it notes czyli sklerotki
W poście z 2018 roku przedstawiłam nie tylko gry językowe, ale również inne ich zastosowanie. Lista karteczkowych propozycji ma 15 pozycji. Jeśli jesteś zainteresowana / -ny to zapraszam TUTAJ
No-prep Games
W poście o grach bez przygotowania opisałam 4 aktywności: Word Association, Call the Bluff, Pelmanism oraz Storytelling. Które z nich stosujecie na własnych zajęciach?
Kserówki
Wielu z Nas ma pod ręką kserówki, które nie zostały wykorzystane i cierpliwie czekają na swoją kolej. Sądzę, iż warto jest je wykorzystać właśnie w chwilach, które są dla Nas niespodziewane. Czy Wy także dajecie im drugie życie?
- wybierz 10 słów i ułóż / ułóżcie z nimi opowiadanie,
- znajdź 5 rzeczowników, czasowników, przymiotników i ułóż z nimi wyrażenia,
- wybierz 10 słów i stwórz wykreślankę lub krzyżówkę,
- wytnij 5 obrazków i napisz komiks / opowiadanie lub dopisz chmurki (speech bubbles),
- wynotuj 15 słówek i daj swojemu koledze / koleżance, której zadaniem będzie ułożenie ich w kolejności alfabetycznej – zadanie jest jak najbardziej na czasie, ponieważ wielu uczniów nie korzysta z tradycyjnych słowników i tego typu ćwiczenia może okazać się trudne…
Uczniowskie DIY
Przyszedł czas na materiały tworzone przez uczniów. Aniela Tekiela od dłuższego czasu promuje tę formę pracy, gdyż zaangażowanie uczniów w proces uczenia się jest wtedy na bardzo wysokim poziomie, tworzone są mocne skojarzenia, a efekty końcowe bywają powalające 🙂 Zatem mając do dyspozycji podręcznik czy też listę słówek rzućmy uczniom wyzwanie, w którym wyprodukują własną grę językową!
Moim zdaniem przykłady podane powyżej z pewnością przydadzą się każdemu nauczycielowi z uwagi na ich formę i możliwości wykorzystania, aktywizacji uczniów i uniknięcia nieprzyjemnej atmosfery lub niepożądanych zachowań 🙂
Do napisania tego wpisu zmotywował mnie udział w akcji Edublogów, która jest fenomenalna! Dzięki lekturze wszystkich wpisów zdobywamy ogromną dawkę wiedzy i inspiracji 🙂
Dziękuję Karolinie i Dawidowi za ogarnianie tego edukacyjnego szaleństwa!