Już niedługo rozpoczniemy pracę z nowymi grupami uczniów co wiąże się z zapamiętaniem od kilku do kilkudziesięciu imion. Integracja zespołu jest niezwykle ważna w tym początkowym okresie. Dlatego też, przedstawię Wam kilka propozycji zabaw integracyjnych podczas których potrenujemy zapamiętywanie imion…
Rozpoczęcie pracy z nową grupą jest zawsze wyzwaniem, ponieważ każdy uczeń jest inny, a my musimy tak dostosować Nasze zajęcia, aby poczuć wspólną więź. W stworzeniu dobrej atmosfery z pewnością pomagają wszelkiego rodzaju zabawy mające na celu wspólne poznanie imion oraz zainteresowań. Podczas takich aktywności możemy także ustalić co jest bolączką Naszych uczniów, nad czym chcieliby popracować, jakie formy pracy preferują i co najważniejsze jakie są ich dotychczasowe doświadczenia z danym przedmiotem.
Zabawy integracyjne – poznaj moje imię 🙂
Przyznam szczerze, że chętnie korzystam z zabaw podczas których uczymy się imion. Moim skromnym zdaniem zwracanie się do uczniów po imieniu jest dużo lepiej przez nich odbierane, więc im szybciej wspólnie nauczymy się imion tym lepiej.
Stopa
Obrysowujemy Naszą stopę. Następnie piszemy na niej swoje imię, hobby, ulubione jedzonko czy też film/bajkę. Przedstawiamy się kolejno. Nauczyciel zadaje pytania typu:
„Kto lubi spaghetti?”
„Kto lubi piłkę nożną?”
Uczestnicy zabawy grupują się wedle preferencji.
Prace wywieszane są na tablicy lub ścianie.
Zamiast stopy można obrysować dłoń.
Imię i gest
Jest to bardzo fajna zabawy, gdyż oprócz zapamiętania imienia danej osoby musimy kojarzyć przedstawiony przez nią gest.
Będąc w kółeczku, nauczyciel wypowiada imię i wszyscy wykonują odpowiedni gest.
!!! Poziom hałasu może nieco wzrosnąć 😉
Imienny wisielec
W mniejszych grupach świetnie sprawdza się gra wisielec, gdzie uczniowie odgadują kolejno literki i ostatecznie na tablicy pojawia się prawidłowe imię.
!!!Zanim przystąpimy do zabawy ustalmy czy dopuszczalne są zdrobnienia.
Kotara
Do tej zabawy będzie potrzebny koc lub większego rozmiaru nieprześwitujący materiał.
Po wstępnym zapoznaniu się z imionami, dzielimy uczniów na dwie grupy, które ustawiają się po obu stronach koca. Przy kotarze ustawia się jedna osoba z każdej strony. Koc / materiał jest opuszczany. Punkcik zdobywa drużyna, który pierwsza wypowie imię ucznia z drużyny przeciwnej.
Oczywiście formę nagrody ustalamy wcześniej z uczniami. Nie musi to być rzecz. Zaproponujmy wybór kolejnej zabawy czy też gry językowej.
Przesłuchanie
„Przesłuchanie” to nic innego jak zabawa, w której podajemy jedno prawdziwe zdanie i dwa fałszywe. Jeśli chcemy zrobić ją w języku obcym to oczywiście weźmy pod uwagę poziom językowy uczniów.
Zadaniem uczestników jest ustalenie, które zdanie jest prawdziwe. Jednakże mogą jedynie zadawać pytania.
Zanim rozpoczniemy zabawę ustalmy rodzaj pytań – ogólne czy szczegółowe.
Rozpoczęcie roku jest już coraz bliżej, więc polecam również lekturę postu o dyscyplinie 🙂
Ciekawa zabawa! Uwielbiam takie, w których wykonuje się jakieś interakcje 🙂
Która zabawa przypadła najbardziej do gustu?