3 książki o nauczaniu języków obcych to moje subiektywne propozycje, z którymi wiążą się nie tylko sentymenty, ale również duża dawka wiedzy.
„The Practice of English Language Teaching” Jeremy Harmer
Podejrzewam, że chyba każdy student filologii angielskiej miał styczność z tą książką. Moja wykładowczyni ją uwielbiała, więc swego czasu cytowaliśmy Harmera przy każdej okazji 😉 Za tzw. moich czasów było to jedno z głównych źródeł wiedzy. Obecnie na rynku jest dostępna już chyba 4 edycja tej pozycji. Także wydaje się być naprawdę ponadczasowa!
Zawartość
W środku znajdują się informacje z zakresu metodyki nauczania języków obcych wraz z przykładowymi aktywnościami.
W poszczególnych rozdziałach poszerzymy swoją wiedzę na temat języka, teorii i metod nauczania, charakterystyki uczniów i nauczycieli, dyscypliny i organizacji procesu nauczania.
Otrzymamy również wskazówki do wprowadzania gramatyki, wymowy, słownictwa oraz poszczególnych umiejętności: pisania, mówienia, czytania oraz słuchania.
Ponadto, Harmer przedstawia różne formy testowania i ewaluacji postępów uczniów.
„Metodyka nauczania języków obcych” Hanna Komorowska
Czy jest ktoś kto nie zna tej pozycji? Sądzę, że jest ona obowiązkowa – zwłaszcza dla początkujących nauczycieli / lektorów. Komorowska przedstawia jak przygotować program nauczania i rozplanować kurs językowy.
Co więcej, czytelnik otrzymuje wiele wskazówek dotyczących doboru pomocy dydaktycznych, metod i technik nauczania. Ponadto, autorka omówiła planowanie lekcji oraz formy pracy. Podkreśla ona także rolę komunikacji.
Komorowska daje także wskazówki pomagające w utrzymaniu dyscypliny w grupie. Dodatkowo, opisuje postawy nie tylko ucznia, ale również nauczyciela, co pozwala na spojrzenie z dwóch różnych perspektyw. Szczegółowo omawia nauczanie poszczególnych umiejętności (receptywnych oraz produktywnych).
W ostatniej części przeczytamy na temat oceny efektywności oraz kontroli wyników nauczania. Autorka podkreśla istotę samooceny nauczyciela, która przyczynia się do jego rozwoju oraz zwiększenia efektywności nauczania.
„A Course in Language Teaching” Penny Ur
Moim zdaniem jest to świetna pozycja metodyczna idealna dla początkujących nauczycieli lub chcących sobie odświeżyć wiadomości, gdyż w wirze pracy i rutynie niektóre informacje Nam umykają, a z biegiem czasu można je inaczej zinterpretować i zmienić niektóre utarte elementy lekcji.
Ur zachęca do refleksji oraz dyskusji. Przedstawia nie tylko teorię, ale proponuje praktyczne aktywności. Omawia nauczanie poszczególnych sprawności i podobnie jak Komorowska podaje charakterystykę uczniów, sposoby na utrzymanie dyscypliny. Wspomina także o ocenianiu oraz rozwoju nauczyciela.
Analizując opisy książek zdają się one być podobne. Jednakże każda z nich trochę inaczej ujmuje tematykę metodyki. Dwie z nich są napisane w języku angielskim, co z pewnością jest ich ogromną zaletą. Polecam zaglądanie do książek metodycznych, gdyż nabywając różne doświadczenia możemy dokonać autorefleksji i udoskonalić Nasz warsztat.
Jeśli poszukujesz źródeł wiedzy to zachęcam do lektury wpisu o samorozwoju oraz 5 książek istotnych w nauczaniu.
Jakie są Wasze ulubione książki o nauczaniu języków obcych?